Pohjoismaiden ensimmäinen koulutusalan yrityskiihdyttämö
Sijoittuminen yliopistokampukselle oli harkittua. Tutkijat ja opettajat ovat teknologisen tuotekehityksen kaipaama yhteistyökumppani. Tutkijoiden tieto ja koulutusalan osaaminen auttavat varmistamaan, että koulutustuotteet ja -palvelut ovat hyödyllisiä opetuksessa ja edistävät oppimista.
Kiihdyttämön ohjelmajohtaja Niko Lindholmin mukaan tarve on maailmanlaajuinen.
– Kansainväliset markkinat avautuvat, jos Suomi saa liitettyä koulutuksellisen huippuosaamisen tuotekehitykseen, sanoo koulutusviennin parissa
Kiihdyttämön mentorina on toiminut muun muassa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöä tutkinut ja yliopistonlehtorina toiminut
–
Yksi onnistunut esimerkki yhteistyöstä on
Arvioinnin työkalut opettajien toivelistalla
Yhteiskehittäminen opettajien ja oppilaiden kanssa on nosteessä. Sovellusten käyttöarvoa ei varmisteta bittiavaruudesssa vaan testaamalla ja muotoilemalla niitä yhdessä opettajien ja oppilaiden kanssa. Helsingin yliopiston tutkijoiden kokemusten mukaan opettajat lähtevät yhteistyöhön mukaan innolla.
- Tutkimuksen ansiosta tiedämme, että mukaan kannattaa tuoda vaikkapa ongelmalähtöistä opiskelua tai pelillistä, vuorovaikutteista ja yhteisöllistä oppimista, Vahtivuori-Hänninen ehdottaa.
Tällä hetkellä ei myöskään ole tarjolla luovaa ongelmanratkaisua ja käsitteiden oppimista tukevia oppimissovelluksia.
- Seuraava menestyssovellus sisältää arvioinnin työkaluja, oppimisanalytiikkaa ja oppimisprosessin visualisointia, ennakoi Vahtivuori-Hänninen.
Tutkijat mukana alusta alkaen
Sanna Vahtivuori-Hänninen ja muutamat muut
Jatkossa yliopistolaiset toimivat myös yritysten kouluttajina ja mentoreina.
Käyttäytymistieteellisen tiedekunnan dekaani
– Toivon, että syntyy oppimiskokemuksia, joista ei tähän mennessä ole osattu haaveillakaan.
Lisätietoja opetuksen ja oppimisen tutkimuksesta Helsingin yliopistossa: