Opettajankoulutuksen naapuriksi koulutusalan yrityskiihdyttämö

Koulutusalan uusi yrityskiihdyttämö xEdu yrittää tuoda yhteen koulutuksen asiantuntijat ja yritykset. Yliopiston tutkijoita on mukana yhteistyössä, koska tutkimustieto auttaa kehittämään opetusta ja oppimista nykyistä paremmin tukevaa opetusteknologiaa.

Pohjoismaiden ensimmäinen koulutusalan yrityskiihdyttämö xEdu aloitti toimintansa Kruununhaan Siltavuorenpenkereellä, missäpä muualla kuin Helsingin yliopiston opettajankoulutuksen naapurissa. Tavoitteena on synnyttää koulutusvientiä ja uutta liiketoimintaa, joka voi olla koulutuspalveluita tai opetusteknologiaa.

Sijoittuminen yliopistokampukselle oli harkittua. Tutkijat ja opettajat ovat teknologisen tuotekehityksen kaipaama yhteistyökumppani. Tutkijoiden tieto ja koulutusalan osaaminen auttavat varmistamaan, että koulutustuotteet ja -palvelut ovat hyödyllisiä opetuksessa ja edistävät oppimista.

Kiihdyttämön ohjelmajohtaja Niko Lindholmin mukaan tarve on maailmanlaajuinen.

– Kansainväliset markkinat avautuvat, jos Suomi saa liitettyä koulutuksellisen huippuosaamisen tuotekehitykseen, sanoo koulutusviennin parissa Finprossa aiemmin työskennellyt Lindholm.

Kiihdyttämön mentorina on toiminut muun muassa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöä tutkinut ja yliopistonlehtorina toiminut Sanna Vahtivuori-Hänninen.

–  Opettajankoulutuslaitoksessa useat ryhmät ja Cicero Learning -verkosto ovat tutkineet jo toistakymmentä vuotta tieto- ja viestintätekniikan käyttöä opetuksessa ja tietenkin haluamme tuoda tutkimustietoa koulun arjesta sovellusten kehitykseen, sanoo Vahtivuori-Hänninen.

Yksi onnistunut esimerkki yhteistyöstä on matematiikan oppimisympäristö 10monkeys, jota kehitettiin Kauniaisten Mäntymäen koulun kanssa. Tutkimuksen ansiosta peli rikastui opettajien ja oppilaiden kaipaamalla palautteella - myös käytettävyys koheni.

Arvioinnin työkalut opettajien toivelistalla

Yhteiskehittäminen opettajien ja oppilaiden kanssa on nosteessä. Sovellusten käyttöarvoa ei varmisteta bittiavaruudesssa vaan testaamalla ja muotoilemalla niitä yhdessä opettajien ja oppilaiden kanssa. Helsingin yliopiston tutkijoiden kokemusten mukaan opettajat lähtevät yhteistyöhön mukaan innolla.

- Tutkimuksen ansiosta tiedämme, että mukaan kannattaa tuoda vaikkapa ongelmalähtöistä opiskelua tai pelillistä, vuorovaikutteista ja yhteisöllistä oppimista, Vahtivuori-Hänninen ehdottaa.

Tällä hetkellä ei myöskään ole tarjolla luovaa ongelmanratkaisua ja käsitteiden oppimista tukevia oppimissovelluksia.

- Seuraava menestyssovellus sisältää arvioinnin työkaluja, oppimisanalytiikkaa ja oppimisprosessin visualisointia, ennakoi Vahtivuori-Hänninen.

Tutkijat mukana alusta alkaen

Sanna Vahtivuori-Hänninen ja muutamat muut Helsingin yliopiston tutkijat ovat olleet alusta asti suunnittelemassa xEdun ensimmäistä kiihdyttämöohjelmaa. Hakemuksia tuli reilu sata ja aiheet vaihtelivat koulutuspalveluista koulutusteknologiaan ja koulutusvientiin. Jotkut haluavat esimerkiksi kehittää sovelluksia kieltenopiskeluun, toiset taas pelillistää oppimisalustoja. Mukaan otettavat startupit tiedetään lähipäivinä.

Jatkossa yliopistolaiset toimivat myös yritysten kouluttajina ja mentoreina.

Käyttäytymistieteellisen tiedekunnan dekaani Patrik Scheinin odottaa yhteistyöltä tuloksia:

– Toivon, että syntyy oppimiskokemuksia, joista ei tähän mennessä ole osattu haaveillakaan.

Lisätietoja opetuksen ja oppimisen tutkimuksesta Helsingin yliopistossa: Opetuksen ja oppimisen tutkimusyksikkö