Mitä 60-luvun pakettimatkat kertovat suomalaisen yhteiskunnan modernisaatiosta?

Neuvostoturismia ja psyykenlääkkeiden markkinointia 1960-luvun suomalaisille – HYYn palkitsema yliopistonlehtori Hanna Kuusi on paneutunut tutkimuksissaan muun muassa näihin aiheisiin.

– Äkkiseltään aiheet voivat tuntua kovin erilaisilta. Molemmissa on kuitenkin pohjimmiltaan kyse samasta aihepiiristä, suomalaisen yhteiskunnan modernisaatiosta, perustelee Hyvä Opettaja – Magister Bonus -palkinnon marraskuussa saanut Hanna Kuusi yhteiskuntahistorian oppiaineista.

Otetaanpa esimerkiksi suomalaisten 40 vuoden takaiset pakettimatkat suureen ja mahtavaan. Mieleen nousee väistämättä kuva humalassa Leningradin kaduilla toikkaroivasta votkaturistista. Kuusen mukaan tuo kuva on kuitenkin vain osa totuutta.

– Idän halvat pakettimatkat mahdollistivat tavallisille työläisille ja maaseudun vähävaraiselle väelle ensi kertaa ulkomaanmatkailun ja tutustumisen vieraisiin kulttuureihin. Monille se oli myös lyhytaikainen hyppäys varakkaamman väen elämäntapoihin, joista kotimaassa saattoi vain unelmoida.

Herrain lailla

Sukkahousuja ja nailonpaitoja paikallisille kaupanneet suomalaiset pystyivät elämään tienesteillään idässä herroiksi. Matkapakettiin kuului käynti baletissa tai sirkuksessa. Ja tietysti syötiin ravintolassa hienosti kolmen ruokalajin illallinen. Monelle ravintolakäynti oli elämän ensimmäinen.

Kuten nykyisin, myös 1960-luvulla pakettimatkoja haukuttiin köykäisiksi piipahduksiksi toisessa maassa. Kuusen mukaan ajateltiin, etteivät pakettimatkalaiset saaneet kosketusta toiseen kulttuuriin.

– Tämä oli vain luulo. Jälkikäteen monet matkalaiset ovat kertoneet kyläilleensä lomallaan esimerkiksi tavallisten tallinnalaisten kodeissa.

Kuten idänmatkailu, myös Kuusen tuoreimman tutkimuksen aihepiiri – mietojen psyykenlääkkeiden suosion kasvu – paljastanee jotain menneestä suomalaisesta yhteiskunnasta. Kuusi tutkii nyt rauhoittavien lääkkeiden markkinoinnin kautta, onko kuva pahoinvoivan nyky-Suomen vastakohdasta, 1950-1960-lukujen suomalaisesta onnenmaasta koskaan ollut totta.

HYY jakaa Hyvä Opettaja – Magister Bonus -palkinnon vuosittain vuosijuhlassaan 26. marraskuuta. Palkittavaa saavat ehdottaa kaikki yliopiston opiskelijat, ja sen hakukriteereistä ja saajasta päättää HYYn hallitus. Magister Bonus -palkinto jaettiin tänä vuonna seitsemännentoista kerran.