Me olemme yliopisto

Mitä me olemme, mitä meidän pitäisi tehdä ja tuottaa?

Kolumni on julkaistu Yliopisto-lehdessä Y/01/16.

Helsingin yliopisto etsii itseään. Rakenteet, koulutusohjelmat ja monen yliopistolaisen työ mullistuvat tänä vuonna. Miten ja miksi, jää ruohonjuurella hämäräksi. Yliopisto näkyy kaduilla, mutta moni yliopistolainen ei tunnista itseään mainoksista. Mitä me olemme, mitä meidän pitäisi tehdä ja tuottaa?

Me tutkimme. Selvitämme suurten kansantautien syitä ja kehitämme niiden ehkäisyä ja hoitoa. Veimme keskosten hoidon ja neuvolat maailman huipulle. Parannamme ravitsemusta ja elintarvikkeita. Tutkimme elinympäristöjen pirstoutumista ja sen vaikutuksia terveyteen. Rakennamme parempia ilmastomalleja. Mullistamme metsävarojen hallintaa ja kehitämme puusta uusia materiaaleja. Löysimme ensimmäiset maametallit ja selitimme graniitin synnyn. Osoitimme Uranuksen planeetaksi ja kartoitamme nyt maailmankaikkeuden alkua. Tutkimme ja edistämme ihmisten vuorovaikutusta. Loimme Linux-käyttöjärjestelmän, joka pyörittää useimpia älypuhelimia. Keksimme rehun ja voin säilömisen, oivalsimme värinäön ja edistimme matematiikkaa Suomen puolentoista Nobelin ja ainoan Fieldsin arvoisesti.

Me koulutamme suuren osan maamme asiantuntijoista ja päättäjistä, maailmankuulut opettajat ja eläinlääkärit. Tarjoamme oppia tuhansille myös yliopiston ulkopuolella.

Me keksimme suomalaisuuden ja Maamme-laulun ja muovasimme poliittista järjestelmäämme. Tulkitsemme yhteiskunnan rakenteiden muutoksia. Edistämme sukupuolten tasa-arvoa ja vähemmistöjen asemaa. Olemme kirjallisuuden ja luonnonhistorian muisti.

Yliopistolla on monet kasvot. Se on keskustan kreikkalais-roomalaiset sivistyksen temppelit, luonnon- ja lääketieteiden lasi ja betoni, ja lehmät Helsingin keskipisteessä. Se on Helsinki Challenge, Turhan tiedon kurssi ja miekkaniekkojen yölliset kulkueet. Se on kammiossa kypsytetty kirja ja verkossa virtaava data.

Ennen kaikkea yliopisto olemme me, vuosisatojen kuluessa rakentunut monialainen tiedeyhteisö. Kun osaamme hyödyntää toistemme asiantuntemuksen, voimme tulevaisuudessakin näyttää tälle maalle ja ihmiskunnalle suuntaa. Kunhan vain saamme etsiä sitä.