Matematiikkaa kynällä, laskimella ja tietokoneella

Kymmenen matemaatikkoa keräsi sata matematiikan ylioppilastehtävää itsenäisyyden ajalta.

Helsingin yliopiston matematiikan ja tilastotieteen laitoksen dosentti Marjatta Näätäsen aloitteesta syntynyt matematiikan ylioppilastehtäviä esittelevä Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaan kuuluva hanke haluaa nostaa esille matematiikan merkitystä suomalaisen yhteiskunnan kehityksessä.

- Juhlavuoden kunniaksi on järjestetty monenlaista ohjelmaa. Selasin sitä hakusanalla ”matematiikka”. En löytänyt mitään. Onko matematiikka täysin häipynyt tietoisuudestamme? Niinpä otin sadan vuoden kirjojen esittelystä idean kerätä sata matematiikan ylioppilastehtävää itsenäisyyden sadan vuoden ajalta, Näätänen kertoo.

Asia on ajankohtainen. Matematiikan ylioppilaskoe tehdään keväästä 2019 alkaen tietokoneella. Myös sisäänpääsy korkeakouluihin on muuttumassa. Matematiikka on teknistyneen yhteiskuntamme perusta, ja sen tulisi näkyä luonnontieteellisen perussivistyksen runkona, mutta silti: matematiikan osaajista on pulaa.

Tehtävät kokosi kymmenen matemaatikkoa, joilla on matematiikan opetuksessa koulu- tai yliopistotausta. Ne ja niiden ratkaisut ovat Matematiikkalehti Solmun sivuilla. Solmu on matemaatikkojen jo noin 20 vuotta talkootyöllä tekemä lehti. Siihen on kerätty tiedostoja matematiikasta mahdollisimman monipuolisesti.

Tutustu tehtäviin ja katso niiden ratkaisut:

100 matematiikan ylioppilastehtävää itsenäisyyden ajalta

Lisätiedot: Dosentti Marjatta Näätänen, marjatta.naatanen@helsinki.fi