Kannattelevatko Kiinan naiset puolta taivasta?

Kiinan naisten asema nähdään länsimaissa usein yksiselitteisen epätasa-arvoisena, mutta Euroopan kokoisessa Kiinassa näkökulma on huomattavasti monisävyisempi. Aihetta pohditaan 4.-5.12. yliopistolla järjestettävässä seminaarissa.

– Perinteinen kiinalainen yhteiskunta on ollut hyvin patriarkaalinen. Perheyhteisöissä ja hallinnossa naisilla on ollut lähinnä epäsuoraa vaikutusvaltaa, tutkijatohtori Minna Valjakka toteaa.

Valjakan mukaan naisen asema on kuitenkin parantunut merkittävästi 1900-luvun alusta. Suurimmat muutokset tapahtuivat kolmena kautena: vuosisadan alun tasavallan aikana, Maon ja kommunismin myötä ja etenkin 90-luvun vaurastumisen siivittämänä. Kommunismi synnytti kuuluisan iskulauseen "naiset kannattelevat puolta taivasta".

Tutkijan mukaan idän suurvallan naisten asema leimataan lännessä usein yksiviivaisen epätasa-arvoiseksi. Paikallinen näkökulma on kuitenkin verrattomasti monisävyisempi.

– Kiina on Euroopan kokoinen alue, jossa on käsittämättömän laaja kirjo eri olosuhteissa eläviä naisia. Jo ero kaupunkien ja maaseudun välillä on valtava. Ja itä todella ON erilainen. Länsimaalaisten ja kiinalaisten käsitykset asioista eroavat selkeästi.

Valjakan mielestä on siksi ymmärrettävää, että länsimaalaisen feminismin näkemyksiä on kyseenalaistettu idässä:

– Voi pohtia, mikä on länsimaalaisen arvomaailman sopivuus, kun siirrytään oman kulttuurialueen yli.

Sukupuoliroolien lisäksi myös naisten moraali-ideaali on murroksessa. Kulttuurivallankumous rikkoi perinteisiä arvoja, joiden mukaan suku ja perhe tulevat aina ensin. Yhtä ja ainoaa moraalin ohjenuoraa ei enää ole, ja monelle nykykiinalaiselle juuri moraalikysymykset ovat vaikeita.

Minna Valjakka on mukana Naiset nyky-Kiinassa -projektissa, jonka yhtenä tuloksena julkaistaan vuonna 2014 Enemmän kuin puoli taivasta? Naisten uudet roolit kiinalaisessa yhteiskunnassa -teos. Naiset nyky-Kiinassa on ensimmäinen suomalaishanke, jossa maailman väkirikkainta valtiota tutkitaan naisnäkökulmasta. Myös poikkitieteellinen julkaisu on ensimmäinen suomenkielinen tietokirja aiheesta.

Keskustan valtakunnan naiset pääsevät ääneen myös 4.–5. joulukuuta Helsingissä Women in Contemporary China: Facing the Challenges of Agency -seminaarissa, jossa eturivin sinologit pohtivat naisen asemaa Kiinassa.