Hyvää uutta vuotta, yliopiston 375-juhlavuotta!

Yliopiston 375-juhlavuosi on täynnä toimintaa heti alusta alkaen. Yliopiston ystäville suunnattuja tapahtumia riittää koko vuodelle.

LUX-valokarnevaali näkyy keskustakampuksella

Tammikuussa uutta vuotta ja juhlavuotta voi tunnelmoida LUX-valokarnevaaleilla 4.-8.1. Illan pimeydessä Porthania muuttuu valoa ja ääntä yhdistäväksi taideteokseksi, kun taas Topelian pihasta kuoriutuu tunnelmallinen lyhtypuisto. Kaisaniemen metroaseman nimi muuttuu Helsingin yliopistoksi tammikuussa. Kaupunginjohtaja Jussi Pajunen luovuttaa nimikyltin rehtori Jukka Kolalle juhlatilaisuudessa 20. tammikuuta kello 13 osoitteessa Vuorikatu 12.

Tieteiden yön aiheena sattuma

Tieteestä kiinnostuneet viettävät Tieteiden yötä 8. tammikuuta Tiedekulmassa Porthaniassa. Aiheena on sattuma: miten se on vaikuttanut lääketieteen kehitykseen, miten käsityksemme maailmasta on muuttunut sattumien vaikutuksesta ja millaista roolia sattuma näyttelee Helsingin historiassa.

Katse globaalien ongelmien ratkaisuun

Uusi vuosi 2015 on Helsingin yliopiston juhlavuosi ja samalla koko Suomen yliopistolaitoksen merkkivuosi.

– Ilman yliopistoa Suomi ei olisi saavuttanut asemaansa maailman kehittyneimpien maiden joukossa. Helsingin yliopistolla oli myös iso rooli suomalaisen identiteetin synnyttämisessä, kansleri Thomas Wilhelmsson sanoo.

Helsingin yliopisto on noussut 375 vuodessa yhdeksi maailman johtavista monitieteisistä yliopistoista.

– Rakennamme huomista ottamalla entistä suuremman vastuun globaalien ongelmien ratkaisemisesta. Suurten kysymysten äärellä tarvitaan monitieteistä näkemystä, pidäkkeetöntä ajattelua ja rohkeita rajojen ylityksiä, kansleri Wilhelmsson sanoo.

Juhlavuoden kunniaksi yliopisto järjestääkin ongelmanratkaisuun tähtäävän tiedekilpailun, Helsinki Challengen. Kilpailun 20 semifinalistijoukkuetta esittäytyy suurelle yleisölle 28. ja 29. tammikuuta yliopiston juhlasalissa.

Yliopisto toivottaa kaikille hyvää uutta vuotta. Tervetuloa viettämään 375-juhlavuotta kanssamme!

Juhlavuoden verkkosivut