Hyödyllistä, tärkeää ja kiinnostavaa

Alle viidennes nuorista kokee, että valtio satsaa tieteeseen paljon.

Kolme neljästä 15–32-vuotiassta suomalaisesta sanoo suhtautuvansa tieteeseen myönteisesti. Näin kertoo lääke- ja materiaaliteollisuusyritys Bayerin teettämä kansallinen tutkimus. Tutkimuksen haastatteluihin tai kyselyihin vastasi toukokuussa tuhat nuorta. Yksi prosentti vastaajista kuvasi suhtautumistaan tieteeseen kielteiseksi.

Lähitulevaisuuden kannalta merkittävimpinä tieteenaloina nuoret pitivät lääketiedettä, tekniikkaa sekä avaruus- ja tähtitiedettä.  Lääketiede ja tekniikka nimettiin myös kiinnostavimpien alojen joukkoon, rinnallaan psykologia.

Vain 17 prosenttia vastaajista katsoi, että tiede saa tällä hetkellä paljon yhteiskunnan tukea. Huomattavasti useammat ajattelivat niin esimerkiksi maanpuolustuksesta (38 prosenttia) ja urheilusta (25 prosenttia). Kuusi prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että tiede ansaitsisi kaikkein suurimman siivun valtion varoista. Useimmat pitivät tärkeimpänä terveydenhuoltoa (36 prosenttia), koulua ja opetusta (26 prosenttia) tai työllisyyttä (23 prosenttia).

Itse tutkimaan

Moni vastaajista ajatteli, että voisi itse tehdä tutkimusta. Selvityksen alemmassa ikäkategoriassa (15–21-vuotiaat) 51 prosenttia miehistä piti tieteen pariin työllistymistä mahdollisena. Samanikäisistä naisista näin ajatteli 45 prosenttia.

– Tämä tarkoittaa, että saamme tulevaisuudessakin tutkijoiksi innostunutta ja lahjakasta väkeä, iloitsi Helsingin yliopiston aerosoli- ja ympäristöfysiikan professori Markku Kulmala, joka kommentoi tuloksia niiden julkistamistilaisuudessa eilen 8. elokuuta.

Kaikki fysiikkaa opiskelleet eivät kuitenkaan voi jäädä tutkijoiksi, Kulmala muistutti. Sen sijaan käytännössä jokainen halukas pääsee tekemään lopputyönsä tutkimusryhmään.

Tutkimuksen toteutti Reseach Insight Finland.