Helsinki Challenge –ideakilpailun voitto jakautui kahden tutkijatiimin kesken

Tiedepohjaisen ideakilpailun Helsinki Challengen voittajaksi valittiin tiimit iCombine ja Heatstock, jotka molemmat saavat 187 500 euroa ratkaisunsa toteuttamiseen. Tiimi iCombine kehittää päätöksentukijärjestelmää, jonka avulla lääkärit voivat helposti etsiä parasta mahdollista yksilöityä lääkeyhdistelmää syöpäpotilaille. Tiimi HeatStock on keksinyt uudenlaisen komposiittimateriaalin, jonka avulla voidaan varastoida lämpöenergiaa pitkiksi ajoiksi ja vapauttaa sitä hallitusti.

Kansainvälinen tuomaristo valitsi iCombine-tiimin vuoden 2017 Helsinki Challenge –ideakilpailun voittajaksi. Tiimi sai 187 500 euron palkinnon, joka on tarkoitettu tiimin ratkaisun toteuttamiseen.

Tiimi kehittää päätöksentukijärjestelmää, jonka avulla lääkärit voivat helposti etsiä parasta mahdollista yksilöityä lääkeyhdistelmää syöpäpotilaille. iCombinen ratkaisu auttaisi löytämään toimivan hoidon nopeasti ja säästäisi myös lääkehoidon kustannuksissa.

Tiimiin kuuluvat vetäjä Jing Tangin lisäksi Samu Kurki, Tero Aittokallio, Emma Andersson, Evgeny Kulesskiy, Ashwini Kumar, Dimitrios Tsallos, Muntasir Mamun, Olli Dufva ja Mikko Keränen.

Lisäksi tuomaristo valitsi toiseksi voittajaksi HeatStock-tiimin. Monialainen tiimi on keksinyt uudenlaisen komposiittimateriaalin, jonka avulla voidaan varastoida lämpöenergiaa pitkiksi ajoiksi ja vapauttaa sitä hallitusti. Materiaalin avulla kesällä talteen kerättyä lämpöä voisi hyödyntää talvisin. Myös HeatStock sai 187 500 euron palkinnon.

Tiimiin kuuluvat vetäjä Ari Seppälän lisäksi Salla Puupponen, Konsta Turunen, Olli Vartia, Kari Saari, Leena Hupa, Daniel Lindberg, Kirsi Jouppila, Ilkka Hippinen ja Kati Laakso.

– Päätöksenteko oli todella hankalaa, sillä jokainen tiimi on omanlaisensa. Tämä on ollut todella kovatasoinen kilpailu: finaalivaiheessa meillä oli seitsemän todella vahvaa voittajaehdokasta. Nojasimme kuitenkin arvioinnissa kilpailun kriteereihin, jolloin yksimielinen päätös löytyi, kertoo tuomariston puheenjohtaja, Crisis Management Initiativen (CMI) toiminnanjohtaja Tuija Talvitie.

Tuomaristoon kuuluivat Talvitien lisäksi Manchesterin yliopiston systeemisten innovaatioiden ja kestävän kehityksen professori Frank Geels, Euroopan komission erityisneuvonantaja Anneli Pauli, Healthtech Finlandin toimitusjohtaja Saara Hassinen, poliittisen vaikuttamisen asiantuntija Andreas Kaju, Coneybeare Cleantechin toimitusjohtaja Victoria Betancourt ja energiateollisuuteen erikoistunut konsultti Paul Quinlan.

Tuomaristo valitsi tiimit finaaliin kriteereinään tiedepohjaisuus, ratkaisuhakuisuus, vaikuttavuus, uutuus ja luovuus.

Ideoita maailman parhaaksi

Helsinki Challenge –ideakilpailun tavoitteena on löytää uusia tiedepohjaisia ratkaisuja maailman kiperimpiin ongelmiin. Kilpailun teemat ihminen muutoksessa, kestävä planeetta ja urbaani tulevaisuus perustuvat YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin. Helsinki Challenge toteutettiin kymmenen suomalaisen yliopiston yhteistyönä.

Loppuvuonna 2016 kilpailuun jätettiin 110 kilpailuhakemusta, joista esikarsintavaiheen tuomaristo valitsi 20 semifinalistia kiihdyttämöohjelmaan. Kesäkuussa 2017 finaalivaiheen tuomaristo nimitti joukosta kuusi finalistitiimiä, minkä lisäksi yksi tiimi valittiin finaaliin yleisöäänillä Semifinal Pitch Nights -tapahtumassa.

Helsinki Challenge on yliopistojen panostus tieteen merkityksen ja vaikuttavuuden näkyväksi tekemiselle, uusien tiedeperustaisten avausten mahdollistamiselle sekä tieteen ja yhteiskunnan vuoropuhelun vahvistamiselle. Ensimmäisen kerran Helsinki Challenge järjestettiin vuosina 2014–2015 Helsingin yliopiston toimesta.

Kilpailun finaalissa voittoa tavoittelivat myös malariatartuntoja kolmiulotteisella hyttysverkolla torjuva ELMO, 3D-tulostettavaa minimunuaista kehittävä FutuRena, taskuun mahtuva laboratorio POCKit, henkisestä hyvinvoinnista huolehtiva äitiyspakkaus Parental Box ja globaaleja taitoja uusilla tavoilla opettava Dlearn.Helsinki.

Helsingin yliopiston kanssa kilpailun järjestävät Aalto-yliopisto, Hanken Svenska Handelshögskolan, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Oulun yliopisto, Taideyliopisto, Turun yliopisto, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi. Helsinki Challenge on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

Voittajien ja muiden Helsinki Challenge -finalistitiimien kuvat, kuvaukset ja yhteystiedot:

Tuoreita kuvia tilaisuudesta lisätään materiaalipankkiin 24.11. klo 21 mennessä.

Lisätietoja:

iCombine:

Dosentti Jing Tang, Suomen molekyylilääketieteen instituutti (FIMM), Helsingin yliopisto; matematiikan ja tilastotieteen laitos, Turun yliopisto, 045 8689708, jing.tang@helsinki.fi

Viestintäasiantuntija Elisa Lautala, Helsingin yliopisto, 050 318 5682, elisa.lautala@helsinki.fi

HeatStock:

Tutkija Ari Seppälä, Aalto-yliopisto, 050 4412110, ari.seppala@aalto.fi