Helsingin yliopiston innovaatiot saavat apua kaupallistamiseen ja kansainvälistymiseen uuden Xinova-yhteistyön kautta

Helsingin Innovaatiopalvelut Oy aloittaa yhteistyön Xinovan kanssa. Tavoitteena on viedä Helsingin yliopistossa tehdyn tutkimuksen tuloksia ja teknologiaa kansainvälisille markkinoille.

Helsingin yliopiston rahastojen omistama Helsingin Innovaatiopalvelut Oy (HIS) on solminut merkittävän yhteistyösopimuksen kansainvälisen innovaatioiden kaupallistamiseen keskittyvän yhtiön, Xinovan kanssa. Yhteistyön tavoitteena on Xinovan maailmanlaajuisen verkoston avulla yhdistää Helsingin yliopiston kaupallistamishankkeita ja spinout-yrityksiä kansainvälisten sijoittajien, yrittäjien ja asiakkaiden kanssa.

– Varhaisen vaiheen sijoittajia on vähän. Vielä vähemmän on niitä, jotka osaamisellaan, kokemuksellaan ja kontakteillaan kykenevät auttamaan uusia yrityksiä globaaleille markkinoille. Xinovan kontaktien kautta avautuvat erinomaiset mahdollisuudet tavoittaa kansainvälisiä sijoittajia sekä löytää perustettaviin yrityksiin avainhenkilöitä ja yhteistyökumppaneita, Helsingin Innovaatiopalvelut Oy:n toimitusjohtaja Jari Strandman linjaa yhteistyön tavoitteita.

Xinovan laaja verkosto avaa maailmanlaajuisia näkymiä

Helsingin yliopisto on ensimmäinen eurooppalainen yliopisto, joka tekee näin laajaa ja tiivistä yhteistyötä Xinovan kanssa. Yhtiön toimitusjohtaja Edward Jung on yksi maailman johtavista keksijöistä. Jungilla on yli 1 000 patenttia. Hän oli Microsoftin tutkimus- ja kehitysorganisaation pääarkkitehti koko 1990-luvun. Vuosittainen budjetti oli yli 4 miljardia dollaria. Jätettyään Microsoftin Jung oli perustamassa yli kymmentä yritystä, kuten Terrapoweria, Kymetaa, Vigilancea ja Benemilkia. Hän perusti Xinova-toimintamallin vuonna 2005 Aasiaan.

– Suomi on jo pitkään saanut tunnustusta erinomaisesta tutkimuksestaan ja innovointikyvystään ja pidämme Helsingin yliopistoa yhtenä maailman johtavista tiedeyliopistoista. Kumppanuus auttaa kansainvälistämään yliopistossa syntyneitä käänteentekeviä innovaatioita, jotka voivat vaikuttaa myönteisesti miljoonien ihmisten elämään, sanoo Edward Jung.

"Kumppanuus auttaa kansainvälistämään yliopistossa syntyneitä käänteentekeviä innovaatioita"

Yhteistyö on jo tuonut tuloksia, sillä Xinova auttoi toimitusjohtaja Michael Steinin rekrytoimisessa syöpärokotetta kehittävään Valo Therapeutics -yritykseen. Xinovan tiimi on myös auttanut Valo Therapeuticsia löytämään sijoittajia yhtiöön.

Helsingin ylipiston spinout-yritykset perustetaan myös jatkossa Suomeen, kuitenkin hyödyntäen kansainvälisempää sijoittajakuntaa ja globaalisti testattuja kaupallistamismalleja. Esimerkiksi Xinovan Senior Vice President Chris Somogyi on kehittänyt uuden metodin innovaatioiden arviointimalleihin ja investointien ajoitukseen. Metodi perustuu Somogyin vuosikymmenien kokemukseen ympäri maailmaa. Somogyi kertoo metodistaan oheisessa videossa.

Helsingin Innovaatiopalvelut Oy:
Toimitusjohtaja Jari Strandman, jari.strandman@helsinki.fi, puh. 0400 7006968, www.his.fi

Xinova:
Eliot Baker ebaker@xinova.com puh. 050 3482101