Biseksuaalisuus parisuhteissa ja miksi siitä vaietaan

Valtiotieteiden maisteri Irma Lehtonen tutkii 18.12. tarkastettavassa väitöksessään vaiettua biseksuaalisuutta.

Parisuhteessa vaiettua ja näkymätöntä biseksuaalisuutta ei ole tutkittu aiemmin. Lehtonen tutkii parisuhteita, joissa biseksuaalisuus on yllättäen noussut esiin.

Tutkimus osoittaa, että biseksuaalisuutta parisuhteessa salattiin osittain heteronormatiivisen paineen pakottamana. Taustalla saattaa olla pelko läheisten hylkäämisestä, koska parisuhteessa heteroseksuaalisuus nähdään normina ja oletusarvona.

Biseksuaalisuus kehittyy vaiheittain

Lehtosen mukaan biseksuaalisuus kehittyy vaiheittain.

– Biseksuaalisuuden tunnistaminen ja itsensä hyväksyminen biseksuaaliseksi on ajallisesti pitkä, aikaa vievä ja tunteita kuluttava prosessi, tutkija toteaa.  – Jotkut biseksuaaliseksi identifioituneet ihmiset tiedostavat biseksuaalisuutensa jo teini-iässä, joidenkin kiinnostus samaa sukupuolta kohtaan kehittyy vasta keski-iässä.

Miehet suhtautuivat puolisonsa biseksuaalisuuteen avoimemmin

Keski-ikäiset nais- ja miespuoliset heteropuolisot kokivat biseksuaalisuuden julkitulon parisuhteessaan raskaana. Joillekin se aiheutti äkillisen, voimakkaan ja traumaattisen kriisin, joka vaikutti suhteen jatkumiseen. Tutkimusaineiston perusteella näyttää kuitenkin siltä, että keski-ikäiset heteromiehet suhtautuivat puolisonsa biseksuaalisuuteen keski-ikäisiä heteronaisia avoimemmin ja suhdetta haluttiin jatkaa.

Joidenkin heteronaisten mielestä puolison biseksuaalisuus ei ollut muuttanut parisuhteen luonnetta. Tällöin puolisot selvisivät biseksuaalisuuden julkitulon aiheuttamasta hämmennyksestä helpommin. Parit sopivat keskenään siitä, miten bipuoliso sai pitää yhteyttä samaa sukupuolta olevaan ystäväänsä.

Nuoremmat tutkimukseen osallistuneet henkilöt olivat seurustelunsa alkuvaiheessa kertoneet biseksuaalisuudestaan, eikä biseksuaalisuudesta aiheutunut parisuhteessa kriisejä, syyllisyyttä tai ahdistavia tunteita. Nuorilla ei suhdetta solmittaessa ollut myöskään ”kaapissa olon” kokemuksia.

Sen sijaan vanhemmilla pareilla ”kaapista ulostulon” kokemukset keskittyivät parisuhteen solmimisen jälkeiseen aikaan. Tutkittavien mielestä kolmannen osapuolen läsnäolo suhteessa koettiin pettämiseksi. Bi-ihmisen kiinnostuksen ja romanttisen rakkauden kohteena on enemmän persoona kuin sukupuoli.

Irma Lehtonen väittelee Helsingin yliopiston valtiotieteellisessä tiedekunnassa 18.12. klo 12:00 sosiaalityön alaan kuuluvasta aiheesta ”Vaiettu biseksuaalisuus”. Väitöstilaisuus järjestetään Helsingin yliopiston päärakennuksen auditoriossa XV (Unioninkatu 34).

Väittelijän yhteystiedot:

Irma Lehtonen, s-posti ial.lehtonen@gmail.com

---

Irma Lehtonen on syntynyt Perniössä ja hän on suorittanut valtiotieteiden maisterin tutkinnon Helsingin yliopistossa, pääaineenaan sosiaalityö. Nykyisin hän toimii Kuntoutumiskeskuksessa kuntoutussosiaalityöntekijänä.