Ärsyttävät, suututtavat ja inhottavatkin aiheet tarvitsevat tutkimusta

Miten yliopisto ja sen tutkijat voisivat osallistua tasa-arvoisemman ja oikeudenmukaisemman yhteiskunnan rakentamiseen, kysyttiin ”Yliopisto yhteiskunnassa, tutkija aktivistina” -seminaarissa tiistaina 19. toukokuuta.

Helsingin yliopiston AGORA for the Study of Social Justice and Equality in Education -tutkimuskeskuksen ja syksyllä 2014 toimintansa aloittaneen Vapaan yliopiston järjestämä seminaari keräsi Siltavuorenpenkereen Minerva-torin täyteen aiheesta kiinnostuneita yliopistolaisia.

– Alkusysäyksenä seminaarin järjestämiselle oli huoli yliopiston tulevaisuudesta ja tutkijan työn epävarmuudesta, sanoo apulaisprofessori Kristiina Brunila, yksi tilaisuuden toteuttajista.

– Uusliberaali yliopisto kannustaa pohtimaan tuottavuutta, tehokkuutta ja kilpailukykyä, eikä esimerkiksi sitä, mitä yhteiskunnassa ja koulutuspolitiikassa on laajemmin tekeillä. Kriittisen ajattelun vahvistaminen ja tasa-arvoiseen ja oikeudenmukaiseen yhteiskuntaan pyrkiminen jäävät ranking-listoilla kilvoittelun jalkoihin, Brunila sanoo.

Tutkijoiden vapautta uhataan myös yliopiston seinien ulkopuolelta. Viime aikoina on uutisoitu erityisesti henkilöön menevästä nettikirjoittelusta ja uhkailusta, joita tiettyjen aiheiden parissa työskentelevät tutkijat ovat kohdanneet.

– On monia tapoja hiljentää ihmisiä ja tämä on yksi tapa. Tutkijoina meidän pitää kuitenkin tutkia kaikkea, myös niitä tunneherkkiä aiheita. Meidän pitää tutkia aiheita, jotka ärsyttävät, suututtavat ja inhottavat muita, sanoo tohtorikoulutettava Nina Järviö.

Järviö itse tutkii filosofian, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksella seksuaalivähemmistöistä käytäviä keskusteluja ja niihin liittyvää aktivismia.

– Uskonnon ja seksuaalisuuden linkittyminen herättää usein tunteita. Tällaisiin tunteita herättäviin aiheisiin keskittyminen sisältää omat riskinsä.

Tutkimuksen tarkoituksena on kuitenkin paitsi uuden tiedon tuottaminen myös keskustelun herättäminen ja asioiden parantaminen, Järviö painottaa.

– Koska tämäntyyppistä tutkimusta ei tehdä vain tiedeyhteisölle, meidän pitää viedä tutkimusta yliopiston ulkopuolelle. Menemällä uusille areenoille osallistumme toisenlaisiin keskusteluihin ja voimme tutkijoina avata silmämme uusille asioille ja tulla näin myös paremmiksi tutkijoiksi.

"Yliopisto yhteiskunnassa ja tutkija aktivistina" -seminaari

AGORA for the Study of Social Justice and Equality in Education

Vapaa yliopisto