Vuoden työmaa –palkinto yliopiston päärakennuksen peruskorjaustyömaalle

Rakennuslehden myöntämän palkinnon perusteissa nostetaan esille erityisesti hyvin toiminut urakan osapuolten allianssimalli sekä projektinhallinta, jonka ansiosta vaativa kohde on edennyt erinomaisesti aikataulussa.

Helsingin yliopiston päärakennuksen peruskorjaustyömaa on saanut Vuoden työmaa –palkinnon. Palkinto on merkittävä suomalaisen rakennusalan tunnustus, jonka jakaa vuosittain Rakennuslehti.

Palkinnon perusteissa todetaan, että peruskorjauksen työmaalla on kehitetty rakennusurakan osapuolten allianssimallia yhä kattavammin koko työmaaorganisaatiota osallistavaan suuntaan. Lisäkiitosta saa erinomainen projektinhallinta, jonka ansiosta poikkeuksellisen vaativaksi luokiteltu kohde on edennyt sovitussa aikataulussa ja budjetissa. Päärakennuksen peruskorjauksen työmaa on kokonaisvaltainen onnistuminen näiden lisäksi myös suojelun ehdoilla etenevässä teknisessä toteutuksessa.

Päärakennuksen peruskorjaus toteutetaan allianssiurakkana, jossa osapuolina ovat Helsingin yliopiston rahastot, YIT Suomi Oy ja Jeskanen–Repo–Teränne Arkkitehdit Oy. Allianssimallissa perinteisen pääurakoitsija-aliurakoitsija –asetelman sijaan urakan osapuolet toimivat kumppaneina. Päärakennuksen peruskorjaustyömaalla on kehitetty mallia niin, että aliurakoitsijat ovat olleet mukana allianssitiimissä jo suunnittelun kehitysvaiheessa, ja yhteistyön myötä onkin lanseerattu termi kumppanuusurakoitsija.

– Vuoden työmaa on todella hieno tunnustus tälle allianssihankkeelle, jossa yhteistyö kaikkien osapuolien kesken on toiminut esimerkillisesti. Saumaton yhteistyö on avain siihen, että voimme ratkoa rakennusaikana eteen tulevia kysymyksiä nopeasti kaikkien tarvittavien asiantuntijoiden voimin, kiittää Helsingin yliopiston kiinteistöjohtaja ja allianssin johtoryhmän puheenjohtaja Jaana Ihalainen.

Peruskorjauksen ensimmäinen osa valmistuu syksyllä 2021

Yliopiston päärakennuksen peruskorjaus käynnistyi kesällä 2019. Peruskorjauksen tarkoituksena on muuttaa päärakennuksen tiloja moderneiksi opetustiloiksi eli vastaamaan yhä enemmän nykyisiä opiskelu- ja opetustapoja. Lisäksi peruskorjauksessa korjataan rakennuksen esteettömyyttä, tila- ja paloturvallisuutta sekä rakennuksen sisäilmaolosuhteita.

Päärakennuksen ensimmäinen korjausvaihe alkoi kesällä 2019 ja se kestää noin kaksi vuotta. Päärakennuksen ison juhlasalin on tarkoitus olla käytössä toukokuussa 2021 promootiossa ja opetustilojen on tarkoitus valmistua syyslukukauden 2021 alussa.

Toisen korjausvaiheen osalta eli Fabianinkadun puoleisen uuden osan korjauksesta tehdään tarkempi suunnitelma myöhemmin ja siitä myös päätetään erikseen. Kokonaisuudessaan päärakennuksen peruskorjauksen arvioitu kesto on viisi vuotta.

Peruskorjaus toteutetaan allianssiurakkana, jossa allianssiosapuolina ovat Helsingin yliopiston rahastot, YIT Suomi Oy ja Jeskanen–Repo–Teränne Arkkitehdit Oy.

Miltä työmaalla näytti kesällä 2020? Katso videolta, mitä kaikkea peruskorjaukseen kuuluu!

Video: Markus Lintu & YIT Suomi