Poikkeuslinjalla avaa näköaloja koronanjälkeiseen aikaan: Katso Pekka Saurin vetämän sarjan jaksot

Työelämäprofessori Pekka Sauri keskustelee ohjelmasarjassa Helsingin yliopiston tutkijoiden kanssa koronakriisin myötä häämöttävistä näköaloista.

Pyrkimys saada koronavirus ja sen seuraukset hallintaan muuttaa perustavanlaatuisesti koko maailmaa. Sopimusyhteiskunta ja solidaarisuus nousevat keskeiseen rooliin. Sen sijaan, että pyrkisimme palaamaan mahdollisimman nopeasti entiseen, eteen avautuu mahdollisuus rakentaa oikeudenmukaisempaa ja kestävämpää yhteiskuntaa.

Tiedekulman ja Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan keväällä 2020 toteuttamassa viikottaisessa Poikkeuslinjalla-ohjelmasarjassa Helsingin yliopiston tutkijat keskustelevat työelämäprofessori Pekka Saurin kanssa koronakriisin myötä häämöttävistä näköaloista.

– Ohjelman idea lähti siitä, kun pohdimme, mitä annettavaa valtiotieteilijöillä olisi koronatalkoisiin. Viranomaisvetoisen kriisipuheen rinnalle tarvitaan näköaloja parempaan tulevaan. Analyyttinen ja monialainen keskustelu rauhoittaa osaltaan: tästä ei pelkästään toivuta vaan opitaan ja kehitytään monella tapaa, sanoo ohjelmasarjan sisällöllisenä tuottajana ja vuorovaikutusmoderaattorina toimiva yleisen valtio-opin dosentti Hanna Wass.

– Ennenkokemattomassa globaalissa kriisissä tarvitaan avuksi kaikki ymmärrys ja osaaminen, jonka sivilisaatio on kyennyt tuottamaan. Poikkeuslinjalla on yritys tuoda tutkimuksen näkökulma mukaan keskusteluun, sanoo Pekka Sauri.

Poikkeuslinjalla-ohjelma striimataan Tiedekulmasta keskiviikkoisin 25. maaliskutta 2020 alkaen kello 15–16 ja julkaistaan seuraavana päivänä tallenteena, Youtube-videona ja podcastina. Osa keskusteluista käydään englanniksi. Ensimmäisen ohjelman vieraina ovat viestinnän professori Anu Kantola ja poliittisen talouden tutkija Antti Ronkainen. Keskustelun aiheina ovat muun muassa voima- ja valtasuhteiden uudelleenjako, solidaarisuus ja pohjoismaisen hyvinvointivaltion kestävyys.

Lisätietoja:

Yleisen valtio-opin dosentti Hanna Wass
p. 050 336 3512

Tiedekulman tuottaja Toni Rönni
p. 050 326 8990

Seuraa Poikkeuslinjalla-livestriimiä tai katso tallenne

Katso Poikkeuslinjalla Tiedekulman verkkosivuilla

Poikkeuslinjalla Facebookissa

Tiedekulman YouTube-kanava

Tiedekulma podcast: Spotify, Apple Podcasts, Soundcloud ja muut yleisimmät podcast-sovellukset

Tutustu koronakriisiin liittyviin ratkaisuihimme ja uutisiimme