Onko Suomessakin ylihuolehtivia helikopterivanhempia?

Tukahduttavasti huolehtivat vanhemmat tekevät karhunpalveluksen lapsilleen, perhetutkija Ming Cui sanoo.

Yhdysvalloissa on jo vuosikymmenten ajan puhuttu ylihuolehtivista vanhemmista, jotka tuppautuvat liiaksi aikuisten lastensa elämään. Vanhemmat valittavat luennoitsijoille korkeakoulussa opiskelevien pilttiensä arvosanoista ja änkeävät mukaan työhaastatteluihin.

— Helikopterivanhemmuus on yleistä Yhdysvalloissa, ja hiljalleen siitä on tullut globaali trendi. Olen huomannut saman ilmiön Kiinassakin, perhetutkija Ming Cui sanoo.

Hyvää tarkoittavien mutta ylihuolehtivien vanhempien lapset ovat tavallista ahdistuneempia ja masentuneempia. Heillä on usein alhainen itsetunto ja keskimääräistä enemmän alkoholiongelmia. Jatkuva huolehtiminen stressaa myös vanhempia, jotka unohtavat itsensä ja parisuhteensa.

Cui on aloittanut tutkimuksen myös Suomen osalta.

— Täällä lapset ovat olleet hyvin itsenäisiä. Haluan tutkia, onko ilmiö nyt rantautunut tännekin. Suomalaisista opiskelijoistani moni oli sitä mieltä, että helikopterivanhempia on täälläkin.

Cui analysoi suomalaisilla teettämänsä kyselyn tuloksia ensi vuoden puolella kotimaahansa Yhdysvaltoihin palattuaan. Hän työskentelee apulaisprofessorina Floridan osavaltionyliopistossa.

Suomen vierailu on ollut Cuille silmiä avaava kokemus. Hän ihastelee Helsingin yliopiston kansainvälisyyttä.

— Vierailijan on helppo tulla tänne. Luennoilla on opiskelijoita eri puolilta maailmaa ja tutkijavaihto on tavallista. Tästä haluan kertoa kaikille kotiin palattuani. Yhdysvaltalaiset korkeakoulut tarvitsevat samanlaista kansainvälisyyttä ja näkökulmien rikkautta.

Tähtivieras-haastattelu on julkaistu joulukuun Yliopisto-lehdessä Y10/2017

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa ja rakastu tieteeseen.