Martti Hetemäki Helsinki Graduate School of Economicsin työelämäprofessoriksi

Valtiotieteiden tohtori Martti Hetemäki on nimitetty työelämäprofessoriksi Helsinki Graduate School of Economicsiin (Helsinki GSE) 1.7.2020 alkaen. Professuuri sijoittuu puoliksi Helsingin yliopistoon ja puoliksi Aalto-yliopistoon.

Uutista päivitetty 23.3.2020: Koronavirusepidemian (covid-19) takia valtiosihteeri, kansliapäällikkö Martti Hetemäki jatkaa valtiovarainministeriön toiminnan johtamista 30.6.2020 asti (eikä helmikuun 2020 loppuun asti, kuten on aiemmin ilmoitettu). Näin ollen hän aloittaa työelämäprofessorina Helsinki Graduate School of Economicsissa 1.7.2020.

Valtiosihteeri, kansliapäällikkö Martti Hetemäki on johtanut vuodesta 2013 alkaen valtiovarainministeriön toimintaa.

Hetemäki on tehnyt merkittävän uran valtiovarainministeriön palveluksessa. Hän toimi ennen nimitystä kansliapäälliköksi alivaltiosihteerinä ja sitä ennen muun muassa kansantalousosaston päällikkönä. Hän on myös Sitran hallituksen puheenjohtaja.

– Martti Hetemäen ainutlaatuinen kokemus talouspolitiikasta rikastaa koko Helsinki GSE:n tutkimustoimintaa. Arvostan Hetemäen syvällistä osaamista, joka edistää Helsinki GSE:n keskeistä tavoitetta: tuemme taloudellista päätöksentekoa julkisella ja yksityisellä sektorilla uusien tutkimusmenetelmien ja -aineistojen avulla, Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä sanoo.

– Olemme iloisia, että saamme työelämäprofessorin maan viranhaltijakunnan huipulta täydentämään Helsinki GSEn asiantuntemusta. Martti Hetemäen työelämäprofessuuri tukee merkittävästi Helsinki GSE:n yhteiskunnallista vaikuttavuutta, Helsingin yliopiston rehtori Jari Niemelä sanoo.

– Olen julkisuudessakin todennut, että työelämäprofessuuri olisi mielenkiintoinen seuraava haaste. On hienoa päästä tuon haasteen pariin Helsinki GSE:n tutkimusyhteisössä, Martti Hetemäki sanoo.

Martti Hetemäki on väitellyt valtiotieteen tohtoriksi Helsingin yliopistosta.

Keväällä 2018 perustetun Helsinki GSE:n tehtävä on nostaa taloustieteellisen koulutuksen ja tutkimuksen määrää ja laatua Suomessa sekä edistää taloustieteen ja muiden tieteiden yhteistyötä. Helsinki GSE on Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston ja Svenska handelshögskolanin yhteinen yksikkö.

Lisätiedot:

Rehtori Jari Niemelä, Helsingin yliopisto, puh. 029412 2211, jari.niemela@helsinki.fi
Rehtori Ilkka Niemelä, Aalto-yliopisto, puh. 050 511 3013 president@aalto.fi
Martti Hetemäki, puh. 029553 0292, martti.hetemaki@vm.fi