Kurkista kulisseihin – miltä näyttää yliopiston päärakennuksen sisällä remontin keskellä?

Helsingin yliopiston päärakennuksen peruskorjaus käynnistyi kesällä 2019. Peruskorjauksen tarkoituksena on muuttaa päärakennuksen tiloja moderneiksi opetustiloiksi eli vastaamaan yhä enemmän nykyisiä opiskelu- ja opetustapoja.

Lisäksi peruskorjauksessa korjataan rakennuksen esteettömyyttä, tila- ja paloturvallisuutta sekä rakennuksen sisäilmaolosuhteita.

Katso videolta, mitä työmaalla tapahtuu ja mitä kaikkea peruskorjaukseen kuuluu!

Päärakennuksen ensimmäinen korjausvaihe alkoi kesällä 2019 ja se kestää noin kaksi vuotta. Päärakennuksen ison juhlasalin on tarkoitus olla käytössä toukokuussa 2021 promootiossa ja opetustilojen on tarkoitus valmistua syyslukukauden 2021 alussa.

Toisen korjausvaiheen osalta eli Fabianinkadun puoleisen uuden osan korjauksesta tehdään tarkempi suunnitelma myöhemmin ja siitä myös päätetään erikseen. Kokonaisuudessaan päärakennuksen peruskorjauksen arvioitu kesto on viisi vuotta.

Peruskorjaus toteutetaan allianssiurakkana, jossa allianssiosapuolina ovat Helsingin yliopiston rahastot, YIT Suomi Oy ja Jeskanen–Repo–Teränne Arkkitehdit Oy.

Video: Markus Lintu ja YIT Suomi OyLue lisääHel­sin­gin yli­opis­ton pää­ra­ken­nuk­sen pe­rus­kor­jaus käynnistyy