Kännykkäkuva kertoo avokadon kypsyyden, neulaton mittari verensokeritason –12 tiedeinnovaatiota esillä Slushissa

Helsingin yliopisto esittelee Slushissa 21.-22. marraskuuta 12 kaupallistamisen eri vaiheessa olevaa tiedennovaatiota. Sivutapahtuma Unicorner kerää päättäjät ja sijoittajat yhteen miettimään keinoja, miten helpottaa tutkimukseen pohjautuvien innovaatioiden tietä menestyviksi yrityksiksi.

Helsingin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet menetelmän, jonka avulla tavallisella älypuhelimella voidaan tallentaa valon spektri tarkemmin ja siten selvittää onko lääke väärennetty, avokado sopivan kypsä syötäväksi tai millainen omenasato on luvassa.

– Nykyisin käytössä olevat hyperspektrikamerat ovat erittäin kalliita. Kehittämämme tekoälyyn perustuva sovellus tuo tekniikan edullisesti kenen tahansa ulottuville, apulaisprofessori Arto Klami kertoo.

GlucoModicum on kehittänyt älykellon kokoisen mittarin, jolla verensokeriarvot voidaan mitata kudosnesteestä ilman neulan pistosta. Teollinen prototyyppi on valmis ja markkinoilla arviolta 2–3 vuoden kuluessa. Menetelmästä hyötyisivät 450 miljoonaa diabeetikkoa sekä 1,9 miljardia diabeteksen riskiryhmässä olevaa. Teknologiaa voidaan käyttää myös useisiin muihin terveydenhoidon mittauksiin.

Monet suuret organisaatiot ja yritykset keräävät asiakkaistaan runsaasti tietoa, jonka hyödyntäminen on tällä hetkellä varsin rajoitettua esimerkiksi GDPR:n ja muun tietosuojalainsäädännön vuoksi. VEIL.AI:n kehittämä sovellus prosessoi tietoja niin, että tietoaineistojen arvo säilyy, mutta yksittäinen ihminen ei ole enää niiden perusteella tunnistettavissa. Näin sensitiivistä tietoa pystytään hyödyntämään esimerkiksi koneoppivissa ratkaisuissa, erilaisissa kaupallisissa sovelluksissa sekä tutkimus- ja kehityshankkeissa.

Tutustu myös muihin Helsingin yliopiston Slushissa mukana oleviin innovaatioihin

Keskusteluja tieteestä ja innovaatioista Slush-osastolla

Helsingin yliopiston Slush-osaston (6.D1) lavalla keskustellaan tieteestä ja innovaatioista molempina päivinä klo 11-15.30 välillä. Mukana keskustelemassa muun muassa tutkijoita, poliitikkoja ja sijoittajia.

Osaston ohjelma julkaistaan HIS:n verkkosivuilla 19.11.2019.

Unicorner kokoaa päättäjät ja sijoittajat keskustelemaan tiedeinnovaatioiden kaupallistamisesta

Helsingin yliopisto järjestää ensimmäistä kertaa virallisen Slushin sivutapahtuman, Unicornerin, torstaina 21.11. Tiedekulmassa. Unicornerin pääpuheenvuoron pitää Kalei Venturesin perustaja ja toimitusjohtaja Rebeca Hwang. Hwang on muun muassa sijoittanut yhtiöihin, joissa naisten päätöksenteko ja ostot ovat kasvulle välttämättömiä.

Paneelissa keskustellaan siitä, mitä päättäjät, sijoittajat ja yliopistot voisivat tehdä, jotta tiedepohjaisen innovaation matka menestyväksi yritykseksi olisi helpompi. Paneelissa Rebeca Hwangin kanssa ovat elinkeinoministeri Katri Kulmuni, professori ja Nanoform Finland Oy:n toimitusjohtaja Edward Haeggström sekä Venture Partner Patrick Ennis Madrona Venture Groupista.

Tapahtuma on suunnattu sijoittajille, päättäjille sekä muille tutkimukseen pohjautuvien innovaatioiden kaupallistamista kiinnostuneille.

Y Science tuo elämäntieteet Slushiin

Myös tänä vuonna Helsingin yliopisto, sen elämäntieteiden instituutti HiLIFE sekä Slush nostavat esille tiedepohjaisia innovaatioita, niiden vaikuttavuutta ja tutkimuksen kaupallistamisen merkitystä Y Science -tapahtumassa. Kolmatta kertaa järjestettävä Y Science on Slushin virallinen oheistapahtuma. Ohjelmassa on myös pitsauskilpailu life science -alan startupeille.

Erityisesti tutkijoille, kasvuyrittäjille ja sijoittajille suunnattu tapahtuma järjestetään Messukeskuksessa 22.11. klo 9–12. Tapahtuma on ilmainen, mutta sisäänpääsy edellyttää rekisteröitymisen osoitteessa: www.y-science.org

Helsinki innovation services auttaa tutkijoita keksintöjen kaupallistamisessa

Helsingin yliopiston omistama yhtiö, Helsinki Innovation Services Ltd (HIS), toimii kaupallistamisen asiantuntijana tutkijoiden ja yritysmaailman välillä tavoitteenaan edistää innovaatioiden päätymistä yhteiskunnan käyttöön.

– HIS auttaa tutkijoita kaupallistamaan innovaatiota. Käytännössä tämä tarkoittaa keksintöjen suojaamista ja lisensointia, spinout-yritysten perustamista sekä sopivien avainhenkilöiden etsimistä spinout-tiimeihin. Sijoittajille tutkimuslähtöiset innovaatiot ovat ainutlaatuisia deep tech -sijoituskohteita, HIS:n toimitusjohtaja Jari Strandman sanoo.

Lisätiedot:

Helsinki Innovation Services Ltd: Jari Strandman, +358 40 700 6968, jari.strandman@helsinki.fi

Innovaatioiden yhteystiedot