Ihmiskaupan juurilla: lähtijät eivät ole tyhmiä vaan köyhiä

Eurooppaan prostituoiduksi lähtevät nigerialaisnaiset haluavat ansaita perheelle rahaa. He eivät osaa kuvitella olosuhteita, joihin joutuvat.

Valtaosa Nigeriasta prostituoiduiksi lähtevistä naisista on kotoisin väkimäärältään noin Suomen kokoisesta Edon osavaltiosta, useimmat sen suurimmasta kaupungista Benin Citystä. Suosituin määränpää on Italia.

— Ennen matkaansa monet tietävät olevansa menossa prostituoiduksi, historian yliopistonlehtori, Risto Marjomaa sanoo.

— Vaikka he ymmärtävät, mihin ovat ryhtymässä, he eivät varmaankaan osaa kuvitella niitä olosuhteita, joihin joutuvat.

Päällimmäisenä mielessä on halu ansaita rahaa perheelle, mutta rikollisjärjestön avittamasta matkasta voi syntyä jopa sadantuhannen dollarin velka.

Monet eteläisen Nigerian kristityillä seuduilla pitävät seksin myyntiä yhtenä taloudellisen toimeliaisuuden muotona, Marjomaa toteaa. Pohjoisen muslimialueilla on voimassa tiukka sharia-laki ja prostituutio on kielletty.

— Lähtijät eivät ole tyhmiä vaan köyhiä. Jos Edossa pystyttäisiin paremmin tiedottamaan, mikä naisia Euroopassa odottaa, niin useammat voisivat päättää lähdöstään selkeämmältä pohjalta. Tietämys voisi parantaa myös niiden asemaa, jotka päättävät silti lähteä.

Afrikan tutkija Risto Marjomaa alusti Näkökulmia ihmiskauppaan — syitä ja ratkaisuja -seminaarissa Kulttuurikeskus Caisassa 9.9. Tilaisuudessa puhui myös ihmiskaupasta selvinnyt, turvapaikanhakijana Suomeen saapunut Itohan Okundaye, jonka tarina kerrotaan Kristiina Markkasen tuoreessa kirjassa Nimeni on Itohan (Docendo, 2020).

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 8/2020.