Helsinkiläinen sosiaalipsykologi on yksi Barack Obaman säätiön kouluttamista tulevaisuuden johtajista

Amiirah Salleh-Hoddin ja 34 muuta kurssilaista keskittyvät työssään tasa-arvoon ja ympäristökysymyksiin.

Tohtorikoulutettava Amiirah Salleh-Hoddin onnistui pääsemään mukaan Obaman säätiön kansainväliseen johtajakoulutukseen. Hän uskoo tulleensa valituksi monipuolisen työtaustansa vuoksi.

— Olen Antirasistisen foorumin puheenjohtaja Suomessa, mutta myös eurooppalaisen rasisminvastaisen verkoston varapuheenjohtaja, Salleh-Hoddin kertoo.

Obaman säätiö pyrkii yhdistämään ja tukemaan lahjakkaita ihmisiä, jotka voivat muuttaa maailmaa paremmaksi. Ohjelmassa on 35 opiskelijaa.

— Osa on aktivisteja, osa poliitikkoja — kiinnostava sekoitus erilaisia ihmisiä. Kamppailemme kaikki demokratian ja tasa-arvon puolesta.

Salleh-Hoddin haki johtajaohjelmaan päästäkseen keskustelemaan eri maista tulevien ja monia eri aloja edustavien nuorten osaajien kanssa.

— En usko, että ilman tätä ohjelmaa olisin kohdannut vaikkapa kalastusteollisuuden vaikuttajaa.

Opinnot suoritetaan puolessa vuodessa etäluentoina, joita on noin kerran viikossa. Tähän mennessä opiskelijat ovat perehtyneet muun muassa Kreikan, Puolan ja Unkarin taloudelliseen ja poliittiseen tilanteeseen.

Amiirah Salleh-Hoddin on syntynyt ja kasvanut Singaporessa ja asunut myös Australiassa. Hän muutti Suomeen kiinnostuttuaan Helsingin yliopiston sosiaalitieteiden maisteriohjelmasta.

Salleh-Hoddinin ala on sosiaali­psykologia ja hänen tekeillä oleva väitöskirjansa käsittelee yhdenvertaisuutta. Työ etenee yliopiston ­CEREN-keskuksessa, joka on erikoistunut etnisten suhteiden ja nationa­lismin tutkimukseen.

— Tarkastelen rasismia sekä aktivistina että työssäni tutkijana.

Kirkon Ulkomaanavun Opettajat ilman rajoja -verkosto valitsi Salleh-Hoddinin vuoden globaalikasvattajaksi 2018.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 1/2021.

Obama-säätiö aloitti syksyllä 2020 Euroopan nuorille johtajille suunnatun koulutuksen, joka keskittyy ympäristö- ja vähemmistökysymyksiin. Mukaan pääsi kaksi suomalaista: Amiirah Salleh-Hoddin ja Liban Sheikh.