Aktia Bank lahjoittaa 100 000 euroa Helsingin yliopistolle

Aktia haluaa tukea korkeakoulutusta kansainvälisesti kilpailukykyisen koulutusympäristön takaamiseksi Suomessa ja lahjoittaa yhteensä 500 000 euroa suomalaisille korkeakouluille.

- Korkeatasoinen koulutus on olennainen osa maamme kansainvälistä kilpailukykyä ja haluamme olla mukana tukemassa sitä, kertoo Aktian toimitusjohtaja Martin Backman.

Aktia lahjoittaa yhteensä 500 000 euroa yhteensä kahdeksalle korkeakoululle Suomessa. Helsingin yliopistolle Aktia lahjoittaa 100 000 euroa. Lahjoitus on osa valtion vastinrahakampanjaa, joka päättyy kesäkuussa 2017.

Backman toteaa, että Aktialla on hyvää yhteistyötä Helsingin yliopiston ja muiden suomalaisten korkeakoulujen kanssa.

- Meillä on erinomainen keskusteluyhteys. Uskomme dialogin lisäämiseen ylipäänsä elinkeinoelämän ja yliopistojen välillä. Nopeasti muuttuvassa maailmassa tarvitaan eri tieteenalojen nopeaa reagointikykyä. Jatkamme mielellämme keskusteluyhteyden syventämistä. Kun yliopistot voivat hyvin, voi myös elinkeinoelämä hyvin ja päinvastoin, Backman sanoo.

Kerroin valtion vastinrahalle päätetään vastinrahaohjelman päätyttyä. Kerroin riippuu yliopiston saamien lahjoitusten yhteissummasta. Varainhankinta ohjelman puitteissa alkoi marraskuussa 2014.