Syöpätutkija Sakari Vanharannalle Sigrid Jusélius -professuuri

Helsingin yliopisto on nimittänyt prekliinisten tieteiden alueelle sijoittuvaan lääketieteen apulaisprofessorin tehtävään LT Sakari Vanharannan. Professuuri on viisivuotinen ja se on Sigrid Juséliuksen Säätiön rahoittama. Rahoitus mahdollistaa pitkäjänteisen tuen huipputason syöpätutkimukselle Helsingin yliopistossa.

Sakari Vanharanta ryhmineen on tehnyt uraauurtavia löydöksiä munuaissyövän etenemisestä. Sigrid Juséliuksen Säätiön rahoittama apulaisprofessuuri vahvistaa merkittävästi Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan syöpätutkimusta. Vanharanta aloittaa tehtävässä 1.6.2023.

Vanharannan tutkimusryhmä toimii translationaalisen syöpälääketieteen tutkimusohjelmassa. Vanharannan tutkimuskohteena ovat munuaissyövän etäpesäkkeiden syntyyn liittyvät tekijät, joista hänen tutkimusryhmänsä on tehnyt uraauurtavia löydöksiä. Vuonna 2022 ryhmän tutkimustulos munuaissyöpään liittyvistä geenimuunnoksista julkaistiin arvostetussa Nature-lehdessä.

– Sigrid Jusélius -professuuri takaa ryhmälleni erinomaiset olosuhteet pitkäjänteiselle tutkimukselle, jonka tarkoituksena on selvittää kliinisesti tärkeitä syövän molekyylimekanismeja. Valtaosa uusista syöpähoidoista perustuu kokeellisesta tutkimuksesta saatuun ymmärrykseen syövän biologiasta. Tavoitteemme on omalla tutkimuksellamme edesauttaa uusien hoitojen kehittämistä tulevaisuudessa, Sakari Vanharanta kertoo.

Sakari Vanharanta on Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan tutkijalääkärilinjan kasvatti, joka teki väitöskirjansa professori Lauri Aaltosen ryhmässä. Tämän jälkeen Vanharanta jatkoi menestyksekästä tutkijanuraansa maailman johtavissa oman alansa tutkimuskeskuksissa, ensin Memorial Sloan-Kettering Cancer Centerissä New Yorkissa 2008–2014 ja sen jälkeen Cambridgen yliopistossa MRC:n syöpäyksikössä 2014–2022.