Mistä folaattia saa? — B-vitamiineihin kuuluva folaatti on erityisen tärkeää sikiölle

Juttu on julkaistu Yliopisto-lehdessä 6/2023.

Suomalaiset saavat ruoastaan liian vähän B-vitamiineihin kuuluvaa folaattia, jota tarvitaan muun muassa verisolujen muodostuksessa. Erityisen tärkeää se on sikiölle alkuraskauden aikana. Joissakin maissa folaattia lisätäänkin viljavalmisteisiin sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriöiden ehkäisemiseksi.

Fengyuan Liu tutki elintarvikekemian väitöskirjassaan viljojen ja palkokasvien folaatin biosaatavuutta eli vapautuvan folaatin osuutta. Otolliseksi lähteeksi osoittautui etenkin härkäpapu. Viljoissa biosaatavuus on heikompi, mutta niissäkin on eronsa: ruisleipä lyö kauraleivän ja täysjyvävehnäleipä valkean vehnän.

Fengyuan Liu paneutui myös folaatin saatavuuden parantamiseen ja löysi lupaavia, helppojakin menetelmiä muokata elintarvikkeita. Hän jatkaa nyt työtään Kiinassa, mutta tutkimus etenee myös Helsingin yliopistossa Viikin kampuksella.

— Keskitymme erityisesti palkokasveihin B-vitamiinien lähteinä, kertoo vanhempi yliopistonlehtori Susanna Kariluoto.

Fengyuan Liu sai yhden Helsingin yliopiston vuoden 2022 väitöskirjapalkinnoista. Muut palkitut ovat kemisti Outi Haapanen, eläinlääketieteilijä Riitta Niemi ja oikeustieteilijä Santtu Raitasuo.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.