Itsensä siedättäminen ja allergiaa aiheuttavien ruoka-aineiden kypsennys voivat helpottaa lievästi allergisen oloa

Kun allergiaa aiheuttavaa proteiinia kuumentaa, sen muoto muuttuu ja yliherkkyysoireet saattavat helpottua. Vaikeimmissa allergioissa siedätys ei kuitenkaan ole turvallista ilman terveydenhoidon ammattilaisten apua.

Juttu on julkaistu Yliopisto-lehdessä 3/2024.

Saan allergisen reaktion omenasta, mutten omenapiiraasta. Tuore porkkana kutisee kurkussa, mutta porkkanapalat keitossa eivät. Mistä se johtuu, ravitsemustieteen professori Maijaliisa Erkkola?

— Kun allergiaa aiheuttavaa proteiinia kuumennetaan, sen muoto osin muuttuu. Silloin allergikot voivat sietää sitä paremmin. Tätä tapahtuu myös maito- ja kananmuna-allergian kohdalla.

— Lieviä allergiaoireita aiheuttavia ruoka-aineita kannattaakin kokeilla kuumennettuna.

Toimiiko sama laktoosi-intoleranssin kanssa? Voiko alkaa juoda maitoa, jos sitä lämmittää mikrossa?

— Ei. Laktoosi-intoleranssi johtuu siitä, että ihmisen elimistöstä puuttuu laktaasientsyymi, joka hajottaa laktoosia eli maitosokeria. Reaktiota ei aiheuta proteiini, kuten allergiassa, vaan sokeri. Kuumennus ei tehoa laktoosiin.

— Vastaavasti kuumentaminen ei auta myöskään keliaakikoita sietämään viljan gluteenia.

Liittyvätkö ruoka-aineallergia ja siitepölyallergia toisiinsa? Olen allerginen sekä porkkanalle että koivun siitepölylle.

— Kyseessä on ristiallergia. Koivulla on osin samanlainen proteiinirakenne kuin monilla tuoreilla hedelmillä, juureksilla ja pähkinöillä. Elimistö tunnistaa rakenteen ja alkaa oireilla.

— Siitepölyaikana allergiakuorma on raskaampi, ja silloin ihminen voi reagoida ruokiin herkemmin kuin muulloin.

Kannattaako allergiaa aiheuttavia ruokia vältellä parhaansa mukaan?

— Näin ei enää ajatella. Jos allergiaoireet eivät ole vakavia, ihminen voi syödä pieniä määriä oireiden rajoissa.

— Nykyään esimerkiksi ohjeistetaan, että lapset, jotka saavat lieviä allergiaoireita kasviksista, söisivät niitä päiväkodissa. Lieviä allergiaoireita aiheuttavan ruoka-aineen käyttö parantaa elimistön vastustuskykyä.

Minkälaisia rajoituksia tällaisella itsensä siedättämisellä on?

— Herkimmillään allergikko saa vakavia oireita siitä, jos kumppani syö yhden pähkinän ja suutelee allergikon kanssa.

— Jos allergiset reaktiot ovat voimakkaita, altistuskokeilut ja ruokasiedätys tehdään terveydenhuoltohenkilökunnan valvonnassa.

Miksi allergia puhkeaa joskus vasta myöhemmällä iällä?

— Kun ihminen ikääntyy, elimistön puolustusjärjestelmä heikkenee. Vanhuus ylipäänsä aiheuttaa vastustuskyvyn heikkenemistä.

Asiantuntijamme vastaavat mieltä askarruttaviin arjen ongelmiin. Mistä aiheesta toivoisit tutkijan punnitun näkemyksen? Ehdota: yliopisto-lehti@helsinki.fi

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.