Rakas kuusi, "Nyt olet modernin kiertotalouden ytimessä"

Viikin kampuksella kasvaa Tulevaisuuden kuusi. Se on Helsingin yliopiston kunnianosoitus satavuotiaalle Suomelle.

Rakas kuusi

Sinä vehreä ja vakaa pilari suomalaisessa sielunmaisemassa
Metsiemme vahva joukkovoima
Samaan aikaan sekä taipuisa että luja
Olet tuulen humina ja havun tuoksu

Pimeimpään vuodenaikaan sinut puetaan kirkkaaseen juhla-asuun
Keväiset kerkkäsi ravitsevat
Sointuva runkosi viritetään musiikiksi
Laudoistasi rakennetaan koti
Muotoillaan kehto ja arkku

Olit suojamme taistelussa
Pohjustit talouskasvua
Tarjosit työpaikan tuhansille
Edistit teknologian kehitystä
Rakensit yhteiskuntaa

Nyt olet modernin kiertotalouden ytimessä
Sinusta kumpuaa innovaatioita, vientituotteita
Tuotat pakkauksia, komposiitteja, polttoainetta
Nanoselluloosaa, kemian teknologian raaka-aineita ja terveysvaikutteisia yhdisteitä

Oma inspiraationi kumpuaa sisältämästäsi käyttämättömästä reservistä
Hemiselluloosasta – galaktoglukomannaanista
Tuo merkittävä luonnon raaka-aine – neljäsosa painostasi
On monitoiminnallinen tulevaisuuden ratkaisu ruokaan, lääkkeisiin, kosmetiikkaan ja kemikaaleihin

Rakas kuusi
Kasva ja edistä kestävää kasvua
Elä kanssamme arki ja juhla

Kirsi Mikkonen

Tulevaisuuden kuusi ja Kirsi Mikkosen tutkimus

Helsingin yliopiston Tulevaisuuden kuusi jatkaa arvokkaita perinteitä. Sen siemen on Helsingin Kaivopuistossa kasvavasta, vuonna 1917 kylvetystä Itsenäisyyden kuusesta. Kun Suomi vuonna 1967 täytti 50 vuotta, koulujen, kotien ja kesämökkien pihoille istutettiin kaikkiaan 30 000 Kotikuusta.

Helsingin yliopiston Tulevaisuuden kuusen istuttivat kansleri Thomas Wilhelmsson ja akatemiatutkija ja apulaisprofessori Kirsi Mikkonen. Kuusi kasvaa Viikin kampuksella osoitteessa Agnes Sjöbergin katu 2. Tulevaisuuden kuusen suojelija on Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Kirsi Mikkonen johtaa Food Materials Science -tutkimusryhmää, joka tutkii havupuun hemiselluloosaa eli kuusikumia.

Ryhmä on jo nyt onnistunut valmistamaan tutkimuskohteestaan kasvispohjaisia juomia ja muun muassa kosteusvoidetta. Tutkimuksesta voi lukea lisää Yliopisto-lehden artikkelista Suo­mi vau­ras­tui met­säs­tä. Mitä sel­lun jäl­keen?