Yliopistot ovat portteja kansainvälisten osaajien houkuttelussa Suomeen

Meillä ei ole maksajia hyvinvointivaltion tulevalle ylläpidolle. Tarvitsemme Suomeen lisää työikäistä väestöä, lisää osaajia – lisää maahanmuuttajia. Yliopistot ovat portteja maailmalta Suomeen, ja tätä kanavaa tulisi hyödyntää entistä enemmän houkutellessamme kansainvälisiä osaajia maahamme.

Yliopistolle kansainvälinen yhteisö on tärkeä ja onneksemme vuosi vuodelta kasvava joukko. Tällä hetkellä maisteriohjelmien opiskelijoista 10,8 prosenttia ja tohtorikoulutettavista 22,6 prosenttia on kansainvälisiä opiskelijoita. Yleisimmät kansalaisuudet ovat Kiina, Venäjä ja Yhdysvallat. Tavoitteenamme yliopistolla on saada nostettua kansainvälisten opiskelijoiden määrää merkittävästi tulevina vuosina.

Pelkkä vetovoima ei kuitenkaan riitä, vaan lisäksi tarvitaan myös pitovoimaa, jotta opiskelijat saataisiin myös jäämään Suomeen tutkintojen valmistuttua.

Kansainvälisten opiskelijoiden merkitys ulottuu kauas korkeakoulujen seinien ulkopuolelle. Ympäri maailmaa saapuvat opiskelijat vaikuttavat merkittävästi Suomen talouteen, kasvuun ja kehitykseen. Kansainväliset opiskelijat, tutkijat, professorit ja muu henkilökunta tuovat yliopistolle ja koko yhteiskuntaan paitsi monipuolista osaamistaan ja kansainvälisiä verkostoja myös arvokkaita näkemyksiä ja kulttuurista monimuotoisuutta. Heidän jäämisellään Suomeen olisi suuri rooli niin osaamisvajeen, kansainvälisen kilpailukyvyn kuin huoltosuhteenkin korjaamisen osalta.

Kuten Helsingin Sanomien kirjoituksesta (10.1.) kävi ilmi, jäämisen ja lähtemisen välillä pohtivien opiskelijoiden mielipiteisiin vaikuttaa tällä hetkellä moni seikka. Monet ovat erittäin vaikuttuneita Suomen turvallisuudesta ja luotettavuudesta: tehokkaista ja hyvin hoidetuista infrasta, julkisesta liikenteestä, yleisesti korkeasta turvallisuuden tunteesta ja matalasta hierarkiasta yhteiskunnassamme.

Toisaalta taas työllistymisen haasteet suomalaisiin yrityksiin, yhteiskunnan sulkeutuneisuus ja vaikeudet luoda ystävyyssuhteita suomalaisiin ovat seikkoja, jotka puoltavat lähtemistä.

Suomi tarvitsee maahanmuuttajia. Siksi meidän kaikkien pitäisi tukea heidän saapumistaan ja kiinnittymistään läpi yhteiskunnan: oppilaitoksissa, yrityksissä, päätöksenteossa, naapurustoissa, harrastusryhmissä – kaikkialla.

Hallituksen tulee ryhtyä kiireesti toimiin opiskelu- ja työperäisen maahanmuuton lisäämiseksi ja luoda kokonaisvaltainen suunnitelma osaajien houkuttelusta ja pitämisestä Suomessa. Kansainvälinen yhteisö kaipaa kipeästi myönteisiä signaaleja Suomelta. Muuten meidän haluamamme ja tarvitsemamme osaajat lähtevät muualle.

Hanna Snellman

vararehtori, Helsingin yliopisto