Tutkija varoittaa: Riippuvuus Kiinan teknologiasta voi olla yhtä haitallista kuin riippuvuus venäläisestä energiasta

Kiina pyrkii nousemaan maailman teknologiaykköseksi, sanoo kansainvälisten suhteiden tutkija Monique Taylor.

Juttu on julkaistu Yliopisto-lehdessä 10/2022.

Toukokuussa 2022 levisi uutinen: Tiktokin sisään rakennettu internetselain pystyy seuraamaan käyttäjien toimintaa niin yksityiskohtaisesti, että edes salasanat eivät pysy salassa.

Tiktok on kiinalainen sosiaalisen median sovellus, jota etenkin nuoret käyttävät ympäri maailmaa. Yritys kieltää vakoilevansa käyttäjiään, mutta Helsingin yliopiston maailmanpolitiikan yliopistonlehtori Monique Taylor kehottaa olemaan varovainen.

— Tällaiset ominaisuudet voivat antaa Kiinalle mahdollisuuden kerätä dataa, valvoa käyttäjiä ja levittää länsimaille haitallista sisältöä. En sano, että Kiina tekee niin nyt, mutta se on mahdollista.

Tulisiko kaikkea kiinalaista teknologiaa välttää? Taylorin mukaan kukin tapaus on syytä arvioida erikseen. Oleellista on tajuta, mihin Kiina tähtää: nousemaan maailman johtavaksi teknologiseksi supermahdiksi.

— Kiina pyrkii pioneeriksi alueilla, joilla länsimaiset yritykset eivät vielä hallitse, kuten tekoälyssä ja kvanttilaskennassa. Vaikka Kiina on edelläkävijä esimerkiksi kasvojentunnistusteknologiassa, se on Piilaaksoa jäljessä mik­roprosessorien kaltaisten kriittisten teknologioiden kehittämisessä.

Haittaisiko se, jos Kiinasta tulisi teknologiajätti? Taylor näkee kaksi syytä huoleen. Ensinnäkin maa pyrkii levittämään omaa autoritääristä valvontakulttuuriaan maailman tietoverkkoihin.

— Toisekseen: aivan kuten riippuvaisuus venäläisestä maakaasusta on osoittautunut virheeksi, riippuvaisuus Kiinan kaltaisen autoritäärisen maan teknologiasta voi olla riskialtista.

Monique Taylor on Kiinaan erikoistunut kansainvälisten suhteiden tutkija, jonka uusin kirja China’s Digital Authoritarianism: A Governance Perspective (Palgrave MacMillan) julkaistiin vuonna 2022.

Millaisia kamppailuja itsevaltaisten hallintojen ja demokratioiden välillä nähdään tulevaisuudessa? Tule seuraamaan Tiedekulman Minne menet, maailma? -ohjelmasarjaa 24.1.–3.2.2023. Tutustu ohjelmasarjaan.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.