Tilaisuus: Talouskurin vaihtoehdot? Suomalainen talouskeskustelu eurooppalaisesta näkökulmasta

Miltä suomalainen talouspoliittinen keskustelu näyttää laajemmassa eurooppalaisessa katsannossa? Miten Suomi pärjää muuttuvassa toimintaympäristössä? Näistä kysymyksistä keskustellaan Tiedekulmassa keskiviikkona 22.2.

Aika: keskiviikko 22.2. klo 17–18.30
paikka: Tiedekulma (Yliopistonkatu 4, Helsinki)

Euroopan talouspolitiikka on monien valintojen edessä. Investoinnit vihreään siirtymään eivät voi odottaa. Koronapandemia ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ovat osoittaneet globaalien arvoketjujen haurauden ja teknologisiin riippuvuuksiin liittyvät riskit. Uusi tilanne on käynnistänyt Euroopassa vilkkaan keskustelun siitä, millaisella talouspolitiikalla kyetään parhaiten edistämään maanosan hyvinvointia tulevaisuudessa. EU ja sen jäsenmaat joutuvat tasapainoilemaan lyhyen aikavälin budjettihuolenaiheiden ja pitkällä aikavälillä ympäristöllistä, sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä tukevan talouspolitiikan välillä.

Miltä suomalainen talouspoliittinen keskustelu näyttää laajemmassa eurooppalaisessa katsannossa? Miten Suomi pärjää muuttuvassa toimintaympäristössä? Näitä kysymyksiä ovat arvioimassa Financial Timesin talousanalyytikko Martin Sandbu (etäyhteydellä), Ylen taloustoimittaja Anna Karismo, työelämäprofessori Vesa Vihriälä ja tutkijatohtori Timo Harjuniemi Helsingin yliopistosta. Osin englanniksi ja osin suomeksi käytävää keskustelua moderoivat valtiotieteellisen tiedekunnan yleisen valtio-opin dosentit S.M. Amadae ja Hanna Wass.

Tilaisuus on katsottavissa myös striimin välityksellä.

Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Helsingin yliopisto ja valtiotieteellinen tiedekunta sekä Master's Programme in Global Politics and Communication.

Tilaisuuteen ei ole ennakkoilmoittautumista.