Tasavallan presidentiksi pyrkii ainakin viisi tohtoria

Viestinnän tutkija Timo Harjuniemi odottaa vaaliväittelyiltä pohdintoja Suomen Nato-tehtävistä sekä presidentin roolista kansainvälisten arvokeskustelujen avaajana.

Juttu on julkaistu Yliopisto-lehdessä 9/2023.

Tasavallan presidentiksi pyrkii ainakin viisi tohtoria. Onko nyt lupa odottaa erityisen korkeatasoista vaalikeskustelua, viestinnän tutkija Timo Harjuniemi?

— Havainto on kiinnostava, mutta en ole varma, ovatko korkeammin koulutetut muita parempia keskustelijoita. Vaikka on kyllä mielenkiintoista nähdä, vaikuttaako asiantuntijan roolissa julkisuuteen nousseen Mika Aaltolan mukanaolo jollakin tavoin keskustelujen ilmapiiriin.

Millaista vaalikeskustelua on odotettavissa?

— Eiköhän se mene samalla yksituumaisella varovaisuudella kuin suomalainen ulkopoliittinen keskustelu yleensäkin. Kuusi vuotta sitten ainoastaan Nils Torvalds kannatti avoimesti Naton jäsenyyttä, nyt kukaan vakavasti otettava ehdokas ei jäsenyyttä vastusta. En jaksa uskoa, että kukaan kannattaisi myöskään lähentymistä Venäjän kanssa.

— Jonkinlaista keskustelua tulee kenties siitä, millaisen roolin Suomi voisi ottaa Natossa. Vaikea kuitenkaan sanoa, millaista liikkumavaraa pienellä maalla puolustusliitossa lopulta on.

Nykyhallitusta on kuvattu oikeistolaisimmaksi sotien jälkeen. Tuleeko presidentinvaalista myös kannanotto hallituksen linjasta?

— En usko. Li Andersson voisi ehkä yrittää viedä keskustelua talouspolitiikkaan, mutta tuskin siitä mitään kärkiteemaa on tulossa.

— Kiinnostavampi kysymys on presidentin koettu arvojohtajan rooli. Tähän liittyen voisi syntyä keskustelua rasismista, maahanmuutosta ja siitä, millaisia arvoja Suomen pitäisi edustaa kansainvälisessä yhteisössä.

Millaista arvovääntöä voisi vielä tulla?

— Saattaisi syntyä asetelma, jossa Jussi Halla-aho on yhdellä laidalla ja Andersson sekä Pekka Haavisto ehkä toisella. Hallituspuolueiden edustajille tämä voi olla vaikeakin keskustelu. Esimerkiksi Sari Essayah ei oikein voi moittia hallitusta jossa itse istuu.

Mitä tällä hetkellä suurimman oppositiopuolueen ehdokas voisi tuoda keskusteluun?

— Demarit tuntuvat toistaiseksi jääneen presidentinvaaleissa altavastaajiksi. Kukaan muu kuin Sanna Marin ei tunnu kovin paljon kiinnostavan ihmisiä. Andersson ja Haavisto vaikuttavat ainakin vielä uskottavammilta vaihtoehdoilta oikeiston ehdokkaille.

Mikä olisi keskustelun kannalta kiinnostavin pari toiselle kierrokselle?

— Politiikan penkkiurheilijan näkökulmasta se olisi varmaan Jussi Halla-aho vastaan joku muu. Siinä katsottaisiin sitten, millaisia arvoja äänestäjät presidentiltä haluavat.

Asiantuntijamme vastaavat mieltä askarruttaviin arjen ongelmiin. Mistä aiheesta toivoisit tutkijan punnitun näkemyksen? Ehdota: yliopisto-lehti@helsinki.fi

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.