Putin ja kirjallisuuden nobelisti Aleksandr Solženitsyn ovat samaa mieltä ukrainalaisesta kansallismielisyydestä

Putin tapasi Solženitsynin ainakin kahdesti ja siteeraa tätä mielellään. Kirjailijaan tutustuminen voikin auttaa ymmärtämään Putinin geopolitiikkaa, sanoo Venäjän ideologiaa tutkiva Maria Engqvist.

Uutinen on julkaistu Yliopisto-lehdessä 10/2022.

Kirjailijoiden ja poliittisen johdon vuoropuhelulla on Venäjällä pitkä historia. Vaikutteita on saatu molempiin suuntiin.

— 1800-luvulla Puškin, Dostojevski ja Tolstoi vaikuttivat poliittiseen keskusteluun — ja keskustelu kirjallisuuteen. 1900- ja 2000-luvun vastaava esimerkki on kirjailija ja historioitsija Aleksandr Solženitsyn, sanoo tutkija Maria Engqvist Ruotsin kokonaismaanpuolustuksen tutkimuslaitoksesta.

Nobel-palkittu Solženitsyn kritisoi Neuvostoliittoa, ja hänet karkotettiin maasta vuonna 1974. Nyky-Venäjän johdolle kirjailijan ajattelu sen sijaan kelpaa.

— Putin on toistuvasti siteerannut Solženitsynia poliittisten kannanottojensa tueksi. Hän on vedonnut esimerkiksi Solženitsynin ”syvään historian ymmärtämiseen”, Engqvist kertoo.

Engqvistin mukaan Solženitsynin ideat ovat vaikuttaneet Putinin geopoliittisiin pyrkimyksiin. Kirjailija kuoli vuonna 2008, mutta Putin tapasi hänet henkilökohtaisesti ainakin kahdesti.

Solženitsyn kirjoitti useista Venäjän naapureista, mutta erityisesti Ukrainasta.

— Hän vastusti ukrainalaista kansallismielisyyttä ja näki sen haitallisena ja vihamielisenä, Maria Engqvist sanoo.

— Solženitsynin mukaan ”Venäjän alueet” pitäisi antaa takaisin. Hän puhui erityisesti Donbassista. Tähän on kiinnitettävä huomiota: siten voidaan saada tietoa Venäjän johdon ideologisesta inspiraatiosta.

Venäjän ideologian tutkija Maria Engqvist osallistui 26.–28.10. Helsingin yliopiston Aleksanteri-konferenssiin, jossa keskusteltiin historiasta, poliittisesta ajattelusta ja ideologiasta.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.