Mitkä ovat Nato-Suomen suuret valinnat? Tutkijat keskustelevat Tiedekulmassa

Ulkopolitiikan tabut, suurvaltakilpailu ja seuraavan presidentin rooli ovat aiheina kolmessa keskustelussa loka–joulukuussa. Helsingin yliopisto järjestää tapahtumasarjan yhteistyössä Helsingin Sanomien kanssa.

Helsingin yliopiston ja Helsingin Sanomien Nato-Suomen suuret valinnat -tapahtumasarja taustoittaa tammikuussa 2024 käytäviä presidentinvaaleja. Tiedekulmassa tutkijat tulkkaavat Suomen ulkopolitiikan suuria linjoja HS:n Lauantaikerho-podcastin juontajien Emil Elon, Susanne Salmen ja Robert Sundmanin johdolla.

Tutkijat avaavat Suomen ulkopolitiikkaa ja presidentinvaalien asetelmia menneisyyden, nykyhetken ja tulevaisuuden näkökulmista. Tapahtumissa käsitellään Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan aikaisempaa linjaa ja siihen liittyviä tabuja, Suomen asemaa nykyisessä kiristyneessä maailmanpoliittisessa tilanteessa sekä seuraavan presidentin vaikutuksia ulkopolitiikan linjaan.

Sarjan tapahtumat ovat kaikille avoimia, ja niitä voi seurata sekä Tiedekulmassa (Yliopistonkatu 4, 00100 Helsinki) että striimin välityksellä Tiedekulman verkkosivuilla ja HS.fi:ssä.

Tapahtumista julkaistaan jälkikäteen videotallenteet Tiedekulman Youtube-kanavalla ja podcastit yleisimmissä podcast-palveluissa.

Ohjelmasarjan osat

10.10. klo 17 Suomen ulkopolitiikan mustat aukot

Suomen aiempi ulkopolitiikan linja on joutunut uuden tarkastelun kohteeksi. Venäjä-suhdetta, keskinäisriippuvuuksia, puolueettomuutta ja kylmän sodan aikaa katsotaan nyt Nato-Suomen näkökulmasta. Miten aikaisempia selviytymisen strategioita ja päätöksiä pitäisi arvioida? Kuinka menneet ulkopolitiikan päätökset vaikuttavat tämän hetken poliittiseen keskusteluun?

Keskustelemassa ovat viestinnän professori Anu Kantola, poliittisen historian apulaisprofessori Johanna Rainio-Niemi ja Venäjän ympäristöpolitiikan professori Veli-Pekka Tynkkynen. Juontajana on Helsingin Sanomien toimittaja Emil Elo

Tutustu sarjan ensimmäiseen osaan tästä.

14.11. klo 17 Suomi suurvaltojen puristuksissa

Venäjän hyökkäys Ukrainaan toi maailmanpolitiikan polarisoitumisen yhä selkeämmin näkyväksi. Miten nykyiset suurvaltasuhteet, sotilaallinen varustautuminen ja taloudellinen kilpailu vaikuttavat Suomen asemaan ja ulkopolitiikkaan? Ketkä ovat Suomen tärkeimmät kumppanit?

Keskustelemassa taloushistorian professori Jari Eloranta, akateemikko Martti Koskenniemi ja tutkimusjohtaja Sinikukka Saari. Juontajana on Helsingin Sanomien toimittaja Susanne Salmi.

Tutustu sarjan toiseen osaan tästä.

12.12. klo 17 Suomen uusi suunta

Seuraava presidentti on tärkeässä roolissa, kun Suomi etsii paikkaansa ja strategiaansa kansainvälisellä kentällä. Mitkä ovat tulevan kuuden vuoden suuret valinnat Suomen ulkopolitiikassa ja miten presidentti vaikuttaa niihin? Miten presidenttiehdokkaat asemoituvat ulkopolitiikan teemoissa?

Keskustelemassa yliopistotutkija Jenni Karimäki, akatemiatutkija Timo Miettinen ja yliopistotutkija Johanna Vuorelma. Juontajana on Helsingin Sanomien toimittaja Robert Sundman.

Tutustu sarjan kolmanteen osaan tästä.

Tutustu koko sarjaan tästä.