EU-parlamentin puhemies nuorille: ota selvää ehdokkaista tai asetu itse ehdolle

Roberta Metsola on kiertänyt Eurooppaa EU-vaalien alla puhumassa äänestämisen merkityksestä.

Uutinen on julkaistu Yliopisto-lehdessä 3/2024.

— Ota selvää ehdokkaista. Kuuntele mitä asioita he ajavat ja jos et löydä vastauksia, kysy heiltä. Jos sopivaa ehdokasta ei löydy, asetu itse ehdolle.

Näin suoraviivaisesti neuvoo Euroopan parlamentin puhemies Roberta Metsola nuoria EU-vaalien alla.

— Asetuin ehdolle ensi kertaa 24-vuotiaana. Tiesin, etten tulisi valituksi. Minusta oli silti tärkeää, että listallamme oli myös alle 30-vuotiaita naisehdokkaita.

Metsola tapasi lukiolaisia ja yliopisto-opiskelijoita Tiedekulmassa 4.3.2024 osana laajempaa Euroopan-kiertuettaan, jonka tilaisuuksissa hän puhuu nuorille äänestämisen tärkeydestä.

Suomea pienemmilläkin on merkitystä

Roberta Metsolalla on pohjoiseen erityinen suhde, sillä hän on naimisissa suomalaisen Ukko Metsolan kanssa. Perheen toinen kotikieli on suomi. Tiedekulmassa suomea kuultiin silti vain tervehdyksen — "Hyvää iltaa!" — verran. Muuten Metsola osoitti tuntevansa Suomen tilannetta.

Kun nuoria kiinnosti pienten valtioiden mahdollisuudet vaikuttaa, hän muistutti, että Suomi on selvästi isompi kuin hänen kotimaansa Malta.

— Ja kuitenkin olen Euroopan parlamentin puhemies. Myös Luxemburgista on tullut kolme komission puheenjohtajaa.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.

EU-vaalien äänestyspäivät

Europarlamenttivaalien ennakkoäänestyspäivät Suomessa ovat 29.5.–4.6.2024 ja vaalipäivä sunnuntaina 9.6.2024.