Pohjoismaisissa kemiakilpailuissa hopeaa

Yhteispohjoismaisissa kemiakilpailuissa Suomen mitalisaalis jäi tänä vuonna yhteen mitaliin, joka oli kuitenkin hopeinen ja sen sai kilpailussa viidenneksi sijoittunut Tomi Ruosteoja Vihdin lukiosta. Kisat käytiin Uppsalassa 2.-5.7.2017.

Helsingin yliopiston valmentama lukiolaisjoukkue jatkaa kisamatkaa Thaimaan Bangkokiin, jossa on kansainväliset kemiaolympialaiset (49. IChO) 6.-15. heinäkuuta.

Molemmissa kilpailuissa nelihenkisellä joukkueella on edessä viiden tunnin kokeellinen osa ja viiden tunnin teoriaosa.

– Yhteispohjoismaisen kemiakilpailun kokeellinen osa oli kaksine tehtävineen niin pitkä, ettei kukaan kilpailijoista ehtinyt annetussa ajassa lähellekään valmista, kertoo lukiolaisia valmentanut yliopisto-opettaja Kjell Knapas Helsingin yliopiston kemian laitokselta.

Matemaattisten aineiden opettajien liiton (MAOL ry) järjestämään kansallisiin kemiakilpailuihin osallistui viime syksynä 300 oppilasta, joista 20 jatkoi loppukilpailuun. Itsenäisesti tehtäviä kirjavalmennustehtäviä on 34, ja ne hyväksytysti suorittaneet kutsuttiin yliopistossa järjestettävälle valmennusleirille, josta karsiutui kisajoukkue.

Mukana joukkueessa on lukiolaisia, tämän kevään ylioppilas ja koulun jälkeen armeijaan ehtinyt nuori. Edellytyksenä on, että kilpailijat ovat alle 20 vuotiaita.  Kuvassa vasemmalla Kjell Knapas ja kilpailijat Santeri Simanainen Joensuun lyseon lukiosta, Santeri Pakola Tornion yhteislyseon lukiosta, Tomi Ruosteoja Vihdin lukiosta, Siiri Kuoppala Olarin lukiosta sekä toinen mentori kemian opiskelija Jussi Tahvanainen.

Li­sä­tie­to­ja

Yliopisto-opettaja Kjell Knapas