Tutustu avointen yliopisto-opintojen uuteen hakutoimintoon

Avointen yliopisto-opintojen uusi koulutustarjonnan hakutoiminto helsinki.fi-sivustolla on otettu käyttöön. Selaa opintotarjontaa esimerkiksi teeman, opetusmuodon tai ajankohdan mukaan!

Avoimessa yliopistossa järjestetään vuosittain yli 1000 kurssia kymmenistä eri koulutusohjelmista. Uunituore avointen yliopisto-opintojen koulutushaku ja sen suodattimet mahdollistavat laajan opintotarjonnan selaamisen aivan uusilla tavoilla:

– Avoimet yliopisto-opinnot ovat laaja kokonaisuus, josta löytyy ympäri vuoden satoja kaikille avoimia kursseja. Toivon jatkuvien oppijoiden löytävän haun avulla aiempaa paremmin heille parhaiten sopivat kurssimahdollisuudet, kertoo haun kehittämisprojektissa työskentelevä koulutusasiantuntija Siina Nieminen Helsingin yliopiston Digitaalisen opetuksen ja jatkuvan oppimisen palveluista.

– Toivomme, että hausta on hyötyä myös eri ryhmille yliopiston sisällä - esimerkiksi opintoneuvojille, koulutuksia suunnitteleville sekä viestintä- ja markkinointiväelle, toteaa projektipäällikkö Merja Ukkola Helsingin yliopiston Opetus- ja opiskelijapalveluiden palvelukehitysyksiköstä.

Myös monet perustutkinto-opiskelijat osallistuvat avoimiin yliopisto-opintoihin erityisesti kesällä. Uusi koulutushaku palvelee myös heitä: sen avulla perustutkinto-opiskelija voi suodattaa opintotarjonnasta sellaiset avoimen yliopiston kurssit, joille on varattu maksuttomia paikkoja Helsingin yliopiston läsnä oleville perustutkinto-opiskelijoille

Anna palautetta ja auta kehittämään hakua edelleen

Haun kehittäminen jatkuu vaiheittain myös käyttöönoton jälkeen. Nyt julkaistu haku on haun ensimmäinen versio, joka sisältää avoimen yliopiston kesäopinnot 2023 sekä kurssit, joihin voi ilmoittautua joustavasti ympäri vuoden. Seuraavaksi hakuun tuodaan muun muassa lukuvuoden 2023-2024 avoimien yliopisto-opintojen tarjonta.

Tutustu uuteen koulutushakuun ja anna palautetta sähköisellä palautelomakkkeella Palautteellasi autat kehittämään palvelua yhä paremmaksi. Kiitos!

Avoimet yliopisto-opinnot pähkinänkuoressa

Avoimet yliopisto-opinnot ovat Helsingin yliopiston koulutusohjelmien ja Kielikeskuksen opetussuunnitelmien mukaisia opintoja kaikille kiinnostuneille.

Opintoihin ei ole ikärajaa eikä pääsääntöisesti myöskään pohjakoulutusvaatimuksia. Vuonna 2022 avoimia yliopisto-opintoja opiskeli yli 24 000 opiskelijaa, jotka suorittivat yhteensä 85 000 opintopistettä.

Opintotarjontaan voi tutustua avoimen yliopiston verkkosivustolla ja uuden koulutushaun avulla. Lukuvuoden 2023-2024 opintotarjonta on kokonaisuudessaan nähtävissä 1.7.2023 alkaen.