Suomen kaunein kuusi — metsäylioppilaat toimittavat presidentin joulupuun

Metsäylioppilaiden joulukaupan uusia tuotteita ovat ruukkukuuset sekä lahjakortit, joilla yritys voi muistaa työntekijöitään, Veera Kuronen kertoo.

Veera Kuronen osallistuu pitkään perinteeseen: metsätieteiden opiskelijat ovat myyneet joulupuita 1900-luvun alkupuolelta lähtien rahoittaakseen opintomatkojaan.

Nykyisin joulukuusimyynnistä vastaa kuusikko — kuuden innokkaan opiskelijan työryhmä.

— Tämä on turvallinen tapa oppia yrittäjyyttä. Meillä on vakioasiakkaita, laadukkaat tuotteet ja hyvä maine. Edelliset kuusivastaavat auttavat aina alkuun.

Opiskelijat toimittavat suurimman osan Helsingin yliopiston joulukuusista. Esimerkiksi Tiedekulmaan nouseva yli viisimetrinen katseenvangitsija on metsäylioppilaiden valikoimasta. Myös monet yritykset ja museot ovat tuttuja asiakkaita.

— Viisimetrisen kuusen pystyttäminen sisätiloihin on vaativa operaatio.

Metsäylioppilaiden perinteisiin kuuluu myös joulukuusen lahjoittaminen presidentille.

— Haussa on Suomen kaunein kuusi presidenttiä varten.

Joulukuuset ovat kotimaisia ja siten hieman hintavampia kuin tanskalaiset kilpailijat. Kaupan mukana tulee myös tietotaito: metsäylioppilaat tietävät, mistä puu tulee ja miten se on kasvatettu. He toimittavat tilauskuusen perille, pystyttävät sen ja koristelevatkin, jos asiakas niin toivoo.

Sesongin jälkeen opiskelijat toimittavat tilauskuuset hakekeräykseen.

— Pihta on ollut suosittu, koska siinä on pehmeät, kestävät neulaset. Myös hopeaan vivahtava serbiankuusi myy hyvin.

Veera Kuroselle metsä on rakas jo lapsuuden leikeistä mökkimaisemissa.

— Kaupunkilaisena lähtökohtani ovat erilaiset kuin maalta tulleilla metsätieteiden opiskelijoilla. Pidän tärkeänä myös kaupunkilaisten luontosuhteen vaalimista.

Metsätieteillä on paljon annettavaa maailman parhaaksi, Kuronen vakuuttaa.

— Tahtoisin tehdä töitä ihmisten luontosuhteen, hyvän metsänhoidon ja ympäristönsuojelun puolesta — ja saada eri näkökannat lähemmäs toisiaan.

Metsäylioppilaiden joulukuusimyynti alkaa toreilla ja Viikin pellolla joulukuussa. Verkkokauppa palvelee tilausasiakkaita ja antaa lisätietoja tuotteista.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 9/2019.