Rehtori Lindblom jakaa opiskelijoiden huolen mahdollisista tukien leikkauksista

Parinkymmenen opiskelijan joukko valtasi yliopiston päärakennuksen aulan tänä aamuna osoittaakseen mieltään maan hallituksen suunnittelemia leikkauksia vastaan.

Rehtori Sari Lindblom tapasi valtaajia aamupäivällä.
– Jaamme opiskelijoiden huolen siitä, että hallitus kaavailee opinto- ja asumistukiin leikkauksia.

Lindblomin mukaan erityisen ristiriitaista on, että tukia heikennettäisiin samaan aikaan, kun hallitus haluaa lyhentää opiskeluaikoja. Yliopistojen rahoitusmalliin suunnitellaan myös tiukennusta, joka palkitsee opiskelijoiden nopeasta valmistumisesta.

– Opiskelijoiden pitää pystyä keskittymään opintoihinsa. Se mahdollistaa sujuvan valmistumisen ja siirtymisen työelämään, rehtori Lindblom painottaa.

Hän totesi, että hallituksen kaavailema asumistuen leikkaus kohdistuu kipeimmin Helsingissä opiskeleviin, koska asuminen on pääkaupungissa muuta maata kalliimpaa.

Lindblom on myös psykologina huolissaan opiskelijoiden jaksamisesta. Hän muistutti, että niin koronapandemia kuin Ukrainan sotakin ovat olleet opiskelijoille henkisesti kuormittavia poikkeusaikoja.  Taloudelliset kiristykset tulisivat näiden raskaiden vuosien perään.

Yliopiston johto on tuonut aktiivisesti esille yliopiston hallitusohjelmatavoitteita tavatessaan maan hallituksen edustajia. Yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry puolestaan valmistelee parhaillaan yhteistä näkemystä EU:n ulkopuolelta tulevien opiskelijoiden lukuvuosimaksuista.

Yliopisto ei puutu päärakennuksen mielenilmaukseen niin kauan, kuin se sujuu rauhallisesti eikä vastaremontoituja tiloja sotketa.