Paluu lähiopetukseen oli helpotus keskittymisvaikeuksia kokeville, mutta yksinäiset voivat tuntea olonsa entistä yksinäisemmiksi

Opiskelijajuhlissa kuplii nyt riemu, mutta osalle nuorista kampuselämä on hyvinkin vaikeaa, opiskelijoiden mielenterveyttä edistävän Nyyti ry:n toiminnanjohtaja arvioi.

Juttu on julkaistu Yliopisto-lehdessä 1/2023.

Missä tunnelmissa lähiopetukseen on palattu, opiskelijoiden mielenterveyttä ja opiskelukykyä edistävän Nyyti ry:n toiminnanjohtaja Minna Savolainen?

— Osa opiskelijoista on ollut koko opiskelun alun etäopetuksessa pandemian vuoksi, ja lähiopetukseen pääsyä on odotettu. Opiskelijat ovat olleet iloisia, kun kampusten ovet ovat avautuneet, lähiopetus on alkanut ja on voinut tutustua muihin.

— Keskittymisen ja tarkkaavaisuuden vaikeuksia kokeville lähiopetukseen paluu on ollut helpottavaa. Se tuo struktuuria arkeen ja opiskeluun. Heille etäopiskelu ja itseohjautuvuuden vaatimukset ovat olleet kuormittavia.

Onko kokemus ollut yhtäläinen?

— Eri tapahtumissa on näkynyt vilpitön ilo siitä, että opiskelijaelämä jatkuu tai alkaa: ilo, hauskanpito ja riemu on välittynyt.

— Toisaalta tapahtumissa ei kohdata niitä, joille lähiopetukseen paluu on ollut hankalaa. Kokemukset ovat selvästi jakautuneita.

Millaisia huolia opiskelijoilla on? Kuormittaako lähiopetus?

— Lähiopetukseen paluu on ollut ahdistavaa erityisesti niille, joilla on haasteita esimerkiksi yksinäisyyden, jaksamisen tai mielenterveyden kanssa. Sosiaalista arkuutta tai sosiaalisten tilanteiden pelkoa kokeville etäopiskelu oli helpompaa. Myös ryhmäytyminen on herättänyt huolta.

— Jos ei ole kavereita opiskelijaporukassa, kampukselle paluussa korostuu se, miten yksin siellä on. Ei ole ketään, jonka kanssa vaihtaa ajatuksia. Se saa olon vielä yksinäisemmäksi ja ulkopuolisemmaksi. Yksinäisyys koskettaa todella monia opiskelijoita.

Ovatko opiskelijat palanneet liikunnan pariin, Unisportin koordinaattori Katri Djerf?

— Liikunta-alan yleinen haaste on ollut, etteivät asiakkaat ole pandemian jälkeen vielä palanneet. Osa on vaihtanut lajia ja liikkumisen tavat ovat saattaneet muuttua. Uusien opiskelijoiden aloitettua etenkin keskustakampus on kuitenkin taas vilkastunut.

— Kuntosali on palautunut pandemiasta ryhmäliikuntaa paremmin. Se oli ennen pandemiaakin erityisen suosittu.

Mitkä lajit ovat nyt suosittuja, liikuntasuunnittelija Mette Veistola?

— Kuntosalin suosion lisäksi tanssitunnit ovat olleet täynnä, kun taas kehonhuollolliset ja rauhallisemmat tunnit ovat olleet aiempaa hiljaisempia. Voi olla, että ihmiset hakevat liikunnasta nyt entistä enemmän elämyksiä.

— Toisaalta myöhäisiltojen joogatunnit saattavat olla niin täynnä, ettei niille mahdu. Online-tunneille voi osallistua kuitenkin kotoakin.

Asiantuntijamme vastaavat mieltä askarruttaviin arjen ongelmiin. Mistä aiheesta toivoisit tutkijan punnitun näkemyksen? Ehdota: yliopisto-lehti@helsinki.fi

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.