"Yksin asuvien, ei-työssäkäyvien opiskelijoiden tuloista 60 prosenttia kuluu asumiseen", sanoo
Ennen kaikkea opiskelijat toivovatkin pääkaupunkiseudulle lisää kohtuuhintaisia asuntoja. Yli 90 prosenttia vastaajista kertoi juuri hinnan olevan asunnonhaun tärkein tekijä.
"Helsingin kaupunki on pitkälti samojen kysymysten äärellä", sanoo Helsingin kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimen apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki.
"Asiaa pyritään ratkaisemaan uudella rakentamisella ja säännellyllä asumisella."
Jos asumisen hintaa halutaan laskea, jostain pitää myös tinkiä. Lähes 60 prosenttia opiskelijoista olisi valmis luopumaan mahdollisuudesta omaan parkkipaikkaan, jos se laskisi asuinkustannuksia. Tämän on huomannut myös Helsinki, joka on edellyttänyt opiskelija-asunnoilta tavanomaista pienempää määrää autopaikkoja.
"Kaupunki on pyrkinyt luopumaan tietyistä vaatimuksista, jotta opiskelijoiden asumisen hintaa saataisiin laskettua", Sinnemäki sanoo.
Lisää baanoja, vähemmän varkauksia
Tutkimuksen mukaan opiskelijat liikkuvat pääkaupunkiseudulla erityisesti joukkoliikenteen kuljettamana ja jalkaisin – 60 prosenttia vastaajista ilmoitti käyttävänsä joukkoliikennettä päivittäin. Pyöräilykaupunkina Helsinki ei kuitenkaan menesty. Vain 6 prosenttia Helsingissä asuvista opiskelijoista pyöräilee päivittäin, kun Espoossa päivittäin pyöräilee 25 prosenttia.
"Joukkoliikennettä käyttävistä opiskelijoista neljännes haluaisi liikkua pyörällä. Kehitettävää siis löytyy", Laura Valkeasuo sanoo.
Pyöräteiden puute, vaaralliset liikenneratkaisut, harvaan sijoitetut pyörätelineet ja polkupyörien varkaudet kuitenkin siirtävät pyöräilystä kiinnostuneita opiskelijoita muiden liikennevälineiden kyyditettäviksi.
Tutkimuksen on tehnyt Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus yhdessä pääkaupunkiseudun kuntien, korkeakoulujen,