Opintopolku-palvelussa virhe korkeakoulujen ensikertalaisuustietojen siirtymiseen liittyen

Virhe koskettaa kymmentä Helsingin yliopistoon hakijaa, joihin ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti.

Opintopolku-palvelussa oli korkeakoulujen ensikertalaisuustietojen siirtymiseen liittyvä virhe, jonka vuoksi osa hakijoista on tullut virheellisesti hyväksytyksi korkeakouluun. Teknisen vian tultua ilmi todistusvalintojen tulosten julkaisu keskeytettiin Helsingin yliopistossa tiistaina 23.5.2023. Tulosten julkaisemista on päästy jatkamaan torstaina 25.5.2023. Niissä hakukohteissa, joiden tuloksia ei ehditty julkaisemaan, tekninen virhe on korjattu.

Todistusvalinnan tulosten julkaisun keskeyttämisen vuoksi kasvatusalan valintojen (VAKAVA) soveltuvuuskoekutsuja todistusvalinnan ja avoimen väylän perusteella ei voitu lähettää aikataulun mukaisesti 24.5.2023. Soveltuvuuskoekutsut lähetetään kaikille hakijoille sähköpostilla viimeistään 7.6.2023.

Helsingin yliopisto noudattaa hakukohteissaan yliopistojen vararehtoreiden sopimaa linjaa. Kaikissa hakukohteissa, joissa on virheellinen todistusvalinnan ensikertalaiskiintiön tulos, valinnan tulokset korjataan siten, että opiskelupaikkaa tarjotaan todistusvalinnan ensikertalaiskiintiössä kaikille niille hakijoille, joille se valintaperusteiden mukaisesti tulee tarjota.

Tiedossamme on 10 hakijaa, joille on virheellisesti tarjottu opiskelupaikkaa Helsingin yliopistoon. Olemme yhteydessä näihin hakijoihin henkilökohtaisesti.

Oikeusnotaarin koulutusohjelmassa, jossa todistusvalinta on varattu vain ensikertalaisille hakijoille, todistusvalintapäätös korjataan hallintolain 51 §:n mukaisena teknisen virheen korjaamisena. Virheellisesti valitun hakijan asemaa ei voida pitää tällaisessa tilanteessa kohtuuttomana, koska ei-ensikertalaisella hakijalla ei ole oikeutettua odotusta odottaa häntä käsiteltävän ensikertalaisena.

Hakukohteissa, joissa todistusvalinta on tarkoitettu sekä ensikertalaisille että ei-ensikertalaisille ja todistusvalintapäätös on tehty ja tiedotettu hakijalle, opiskelupaikkaa ei peruta niiltä, joille se on virheellisesti myönnetty. Siten hakijat, joille on ko. hakukohteissa virheellisesti tarjottu opiskelupaikkaa todistusvalinnan ensikertalaiskiintiössä, voivat tarjotun opiskelupaikan ottaa vastaan.