Miljoonapanostus HELSEED-ohjelmaan – yrittäjyyskurssi osaksi yliopiston opintotarjontaa

Helsingin yliopisto on koulutustarjonnaltaan Suomen monipuolisin tiedekorkeakoulu, joka tarjoaa tutkimukseen perustuvaa korkeatasoista opetusta sekä lukuisia mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen. Yliopisto näkee yrittäjyyden yhä useamman opiskelijan urapolkuna ja lisää yrittäjyyskurssin osaksi opintotarjontaansa.

Helsingin yliopisto vahvistaa opiskelijoiden HELSEED-yrittäjyysohjelmaa siirtämällä sijoitusvaroistaan 1,5 miljoonaa euroa ohjelmaa tukevaan lahjoitusrahastoon. Rahastosta tehdään alkuvaiheen sijoituksia ohjelman kautta löytyneisiin mielenkiintoisiin startup-yrityksiin.

Samalla HELSEED-ohjelmaan perustuvasta yrittäjyyskurssista tulee osa Avoimen yliopiston tarjontaa. HELSEED-kurssin tavoitteena on edistää opiskelijoiden kiinnostusta ja tietoa yrittämisestä. Kurssiin kuuluu liiketoimintasuunnitelman laatiminen, sekä osalle osallistujille myös sen suullinen esittäminen ja sijoitusneuvottelut. Kurssin akateemisena opettajana toimii yliopiston sijoitusjohtaja, dosentti Anders Ekholm.

– Uskomme, että yhä useampi opiskelijoistamme toimii jatkossa yrittäjänä ainakin jossain uransa vaiheessa. Haluammekin siksi tarjota kaikille opiskelijoille mahdollisuuden tutustua yrittäjyyteen ohjatusti, Helsingin yliopiston rehtori Sari Lindblom sanoo.

Uusi pääoma turvaa ohjelman toteutuksen ja kehittämisen

Helsingin yliopiston rahastot sai keväällä 2021 Tradeka-säätiöltä HELSEED-lahjoitusrahaston alkupääoman 50 000 euroa. Tämä alkupääoma on sijoitettu vuoden 2020 HELSEED-ohjelman kautta löytyneisiin lupaaviin startup-yrityksiin.

Nyt Helsingin yliopisto siirtää lahjoitusrahastoon 1,5 miljoonaa euroa sijoitusvarojaan. Uusi pääoma turvaa ohjelman toteutuksen ja mahdollistaa toiminnan merkittävän kehittämisen.