Käsityötieteen erillisopiskelijana Helsingin yliopistossa

Käsityötieteen erillisiä opintoja suorittava Suvi Ala-Venna kertoo kirjoituksessa kokemuksistaan opintojen alusta.

Sisu, Moodle, Bitwards… Hämmennyksen määrä on olla suuri käsityötieteen opintojen alussa, koska yliopistossa opiskeleminen ei ole käteen ojennetun lukujärjestyksen mukaan etenemistä, vaan liikkeelle lähdetään oman opintosuunnitelman luomisella, kursseille ilmoittautumisella ja tunnuksien hankkimisella eri järjestelmiin.

Millaisia opinnot ovat?

Käsityötieteen erilliset opinnot sisältävät paljon käytännön tekemistä, kuten puu-, metalli- ja tekstiilitöitä niille varatuilla oppitunneilla ja -tiloissa. Voit työstää annettuja tehtäviä teknisissä tiloissa itsenäisesti niillä työvälineillä, joihin olet saanut koulutuksen ja käyttöluvat.

Käsityönopettajan opintosuunnan opetussuunnitelma on juuri päivitetty vuosille 2023–2026. Sen myötä käsityötieteen erilliset opinnot sisältävät tasapuolisesti tekstiili- ja teknistä opetusta. Seitamaa-Hakkarainen kuvasi käsityötieteiden (2023) olevan monitieteistä ja monimenetelmällistä, koska sitä voidaan tutkia monien tiedekuntien näkökulmasta, kuten psykologian ja historian. Käsityötiede on kiinnostunut ihmisen suhteesta esineelliseen kulttuuriin ja elinympäristön muokkaamiseen. Käsityötiede ei tutki vain käsityötä, vaan myös teknologiaa ja muotoilua sekä esineellisen kulttuurin vuorovaikutusta ympäristöön.

Luentoja on sekä lähi- tai etäluentoina. Jos suoritat opintojasi annetusta aikataulusta poiketen, voi kursseihin tulla päällekkäisyyksiä. Tämä edellyttää yhteyden ottamista kurssien opettajiin ja ratkaisun etsimistä siihen, miten päällekkäisyydet voisi parhaiten hoitaa.

Uuden oppimista ja uusia ystäviä

Kun alkuselvitykset on tehty, on edessäsi antoisa matka käsityötieteen opintojen parissa. Pääset oppimaan uusia asioita ja syventämään tietämystä kokeneiden, ammattitaitoisten ja asiantuntevien opettajien avulla, jotka inspiroivat sinua tulevaisuuden haaveissa eteenpäin.

Minusta on hienoa, että saamme itse tehdä ja harjoitella eri työkalujen käyttämistä. Jännitin erityisesti metalli-, puu- ja digitaalisen mallintamisen ja valmistamisen opintoja, koska olin aina työskennellyt tekstiilien parissa. Mutta tämän vuoksi sitä opiskellaan, että opitaan uutta.

Erityiskiitoksen haluan sanoa laboratoriomestarille Ernolle, jolta voi kysyä apua mihin tahansa työkaluun tai -menetelmään. Löydän itseni usein teknisen tilan luokasta varhain aamulla, keittämässä kahvia itselleni ja pian luokkatilaan saapuville muille opiskelijoille, opettajille ja Ernolle. Opintoni ovat vasta alkaneet, mutta jo tähän asti olen ollut iloinen ja kiitollinen siitä, että käsityön aine- ja perusopintoja on mahdollista opiskella erillisopintoina.

Sitäkin isompi asia minulle on ollut uudet ystävät, joita olen saanut opintojeni myötä. On valtavan hienoa saada opiskella ihmisten kanssa, jotka jakavat samaiset mielenkiinnon aiheet. Luokassa vallitsee lempeä, hyväksyvä ja kannustava tunnelma. Opiskelijat tulevat erilaisella työ- ja opiskelukokemuksella varustettuna. Olipa kyse sitten puu-, metalli- tai tekstiilityöstä, aina joku osaa auttaa toista. Yhteenkuuluvuuden tunne on jokaisessa päivässä läsnä, on hienoa jakaa kokemuksia käsityötieteen erillisopinnoista näiden ihmisten kanssa. Opiskelu ei ole vain yksin ahertamista, vaan enemmänkin yhdessä tekemistä ja toistemme tukemista siten, että meistä jokainen saa parhaan mahdollisen kokemuksen irti opintomatkastaan.

Jos vielä mietit käsityötieteen erillisiin opintoihin hakemista, suosittelen sitä lämpimästi. Kun uskaltaa avata yhden oven eteenpäin voi huomata, miten paljon elämällä onkaan tarjota sellaista, josta ei vielä osannut edes haaveilla

Uuden käsityötieteen opiskelijan sanasto

Sisu: Jokainen opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa opintonsa täällä. Sisussa ilmoittaudutaan kursseille ja seurataan opintojen etenemistä. Palvelu on helppokäyttöinen Helsingin yliopiston verkkosivuilta löytyvien ohjeiden avulla.

Outlook-sähköposti: Yliopistossa asioidaan tämän kautta. Jokainen opiskelija luo tunnukset opintojen alussa.

Moodle: Kurssien verkkoalusta, josta löydät kurssin tavoitteet, aikataulut, luentomateriaalit ja tehtävänannot. Moodleen myös palautetaan kirjalliset raportit.

Bitwards: Bluetoothilla toimiva sovellus, jonka avulla pääset sisälle teknisiin tiloihin opetuksen ulkopuolisena aikana.

Kelan ateriatuki: Erillisopiskelijana olet oikeutettu hakemaan tätä. Ateriatukikortin saat Kaisa-kirjastosta todistaessasi henkilöllisyytesi.