Toivoa, ei luokittelua

Toivottomaksi tuomituille oppilaille tulisi antaa tilaa elää.

Birminghamin yliopiston koulutussosiologian professori Deborah Youdell innostaa opettajia radikaaliin vastarintaan kouluissa.

Oppilaiden luokittelussa on kyse arkisesta vallasta. ”Toivottomien tapausten” kohtelu toivottomina tekee heistä vielä toivottomampia.  Deborah Youdell on tutkinut kouluja etnografisesti — osallistumalla niiden arkeen — ja nyt hän vaatii opettajia kohtaamaan oppilaansa yksilöinä.

— Briteissä jo nelivuotiaat istutetaan eri pöytiin kykyjen mukaan. Tämä jatkuu opintouran läpi. Tiedämme esimerkiksi, että tummaihoiset pojat päätyvät huonolle tielle osin rasististen käytäntöjen takia. Youdellin mielestä poliittista etnografiaa pitäisi tehdä ”kirja valmiiksi auki”.

— Opettajista kirjoittamisen sijaan tutkijoiden pitäisi kertoa opettajille lisää tutkimuksistaan ja vaatia muutosta nykytilaan.

Youdellin unelmaluokka olisi heterotopia eli monimuotoisuuden tila, jossa testit ja arviointi olisivat menettäneet merkityksensä. Parhaassa tilanteessa opettaja huomioisi oppilaiden tunteet, tavoitteet ja tarpeet.

— Politiikan muutoksiakin tarvitaan. Keskityn kuitenkin omissa tutkimuksissani koululuokan arkeen, jossa elämme ja toimimme.

Jos opettaja kokeilee tehtävänsä rajoja, on hänellä helposti riski tulla leimatuksi huonoksi opettajaksi tai pahimmassa tapauksessa jopa menettää työnsä. Youdell kannustaa opettajia toimimaan tästä huolimatta. Deborah Youdell luennoi School Trouble -kirjastaan kasvatustieteilijöiden NordCrit-tutkijaverkoston kokoontumisessa kesäkuussa Helsingissä.