Teknoaapinen esiin!

Viikissä kokeillaan, sytyttäisikö kännykkä ekaluokkalaisissa lukuinnon.

Luokanopettaja Terhi Kuusjärvi lähettää kullekin pienelle oppilaalleen tämän taitotasoa vastaavan tekstiviestin, ”salaisen kirjeen”. Palkinnoksi hän toivoo lukuinnon syttymistä, mutta riittää vaatimattomampikin: luku- ja mediataitojen vahvistuminen. Yliopiston harjoittelukoulussa Viikissä opettava Kuusjärvi suunnitteli älypuhelimen käyttökilpailussa ekaluokkalaisille tunnin, jonka aikana puhelinta hyödynnetään kolmella tapaa. Ensin luetaan tekstiviesti, sitten otetaan kuvia ja äänitetään omaa lukemista.

— Suunnittelun lähtökohta ei ole tekninen väline vaan oppimistavoite, Kuusjärvi painottaa. Älypuhelimen käyttelyn riemussaan lapsi opettelee lukemaan ikäiselleen ominaisella tavalla, toiminnallisesti.

—Älypuhelin auttaa myös opettajaa kiireessä ja jatkuvassa riittämättömyyden tunteessa. Suuressa luokassa ei ehdi ohjata, opastaa eikä kuunnella kaikkien oppilaiden lukemista saati tarkastaa, ovatko kaikki lapset ymmärtäneet lukemaansa.

Kiitos puhelimen, opettaja voi nopeasti tarkastaa luetun ymmärtämisen kuuntelemalla nauhoitteet ja katsomalla kuvat. Kuusjärven oppitunnin juonta kuljettaa aapisesta tuttu hahmo. Työt tehdään pareittain, sujuvat lukijat ja juuri lukemaan oppineet erikseen. Näin onnistumisen ilo koetetaan taata kaikille. Kuusjärvi sai voittoisasta ehdotuksestaan palkinnoksi 20 lahjaälypuhelinta koulun käyttöön. Älypuhelimen didaktisesti älykäs käyttö opetuksessa -suunnittelukisa oli osa opettajankoulutuslaitoksen World Design Capital Helsinki 2012 -vuoden ohjelmaa.