Psykologian ja logopedian opiskelijat läpäisivät tiukimman seulan – yliopistojen valintakokeet uudistuivat

Yliopistojen valintakokeissa totuteltiin tänä vuonna valtakunnalliseen yhteishakuun. Lähivuosina valintaperiaatteisiin on tiedossa vielä suurempia muutoksia.

Lämpimät onnittelut kaikille opiskelupaikan saaneille näin lukuvuoden alussa! Erityisonnittelut logopedian lukijoille: hakijoista hyväksyttiin Helsingin yliopistossa 2,4 prosenttia. Muita poikkeuksellisen tiukan seulan läpäisseitä ovat psykologian (2,5 prosenttia), erityispedagogiikan (2,8 prosenttia) ja proviisorin koulutusohjelmiin (3,2 prosenttia) hyväksytyt opiskelijat.

Matemaattisesti lahjakkaiden nuorten kannattaisi pohtia opettajan uraa: matematiikan, fysiikan ja kemian opettajan kandiohjelmaan pääsi 35,1 prosenttia hakijoista.

Vähemmän taktikointia?

Yliopistojen valintakokeet muuttuivat tänä vuonna: sekä oikeustieteelliseen että lääketieteelliseen tiedekuntaan haettiin valtakunnallisessa yhteishaussa. Oikeustiedettä opiskelemaan hakevat saattoivat pyrkiä yhdellä kertaa Helsingin, Itä-Suomen, Lapin, Turun ja Vaasan yliopistoihin. Viime vuonna yliopistoilla oli vielä erilliset kokeet ja eri pääsykoekirjat.

Helsingin yliopiston oikeustieteen suomenkieliseen kandidaattiohjelmaan pääsi 4,1 prosenttia hakijoista. Lääketieteellisen kandiohjelmaan pääsi puolestaan 3,2 prosenttia hakeneista.

Palvelupäällikkö Sini Saarenheimo Helsingin yliopiston hakupalveluista näkee yhteishaut hyvänä ratkaisuna.

— Hakijan kannalta tilanne on aiempaa reilumpi, kun ei tarvitse taktikoida. Uskoisin tämän johtavan myös siihen, että saamme Suomeen parempia lääkäreitä ja juristeja.

Todistuksella sisään

Yhteishaut ovat kuitenkin vieno uudistus verrattuna parin vuoden päästä häämöttäviin muutoksiin. Valtioneuvoston päätöksen mukaan yli puolet yliopiston opiskelijoista tulee valita suoraan ylioppilastodistuksen perusteella jo vuonna 2020.

Opetus- ja opiskeluasioista Helsingin yliopistossa vastaava vararehtori Sari Lindblom uskoo, että tiukasta aikataulusta selvitään kunnialla. Tuleva koevalinta on erilainen kuin nyt luonnontieteellisillä aloilla käytössä oleva suoravalinta.

— Todistusvalinnassa katsotaan aina useiden ylioppilaskokeen aineiden yhdistelmää. Kokeessa pitää onnistua tasaisesti monella alalla, että opiskelupaikkaan pääsee kiinni.

Lindblom haluaisi uudistaa koko sisäänpääsyä.

— Jos 51 prosenttia opiskelijoista valitaan jatkossa todistuksen perusteella, avoimen yliopiston väylän osuus voisi olla neljännes. Loppujen kohdalla voi sitten miettiä valintakokeita tai verkkokursseja, joista on jo saatu hyviä tuloksia.

Esimerkiksi tietojenkäsittelytiedettä on ollut mahdollista päästä opiskelemaan menestyksekkäästi suoritetun verkkokurssin perusteella.

Valintatilastot

Uutinen on julkaistu Yliopisto-lehden numerossa Y/06/18.

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa ja rakastu tieteeseen.