Pohjoismaiset nuorten kemiakilpailut kisattiin Helsingissä 18.-21.7.2019

Suomalaiset tämän kevään ylioppilaat Altti Mäkelä ja Heikki Simojoki nappasivat kaksi hopeaa ja Ville Kukkola ja Jasu Vehtari kaksi pronssia pohjoismaisissa nuorten kemiakilpailuissa. Tänä vuonna kirkkaimmat mitalit menivät Tanskaan.

Helsingin yliopisto isännöi tämän vuoden Yhteispohjoismaisia kemiakilpailuja. Jo neljännen kerran järjestettävässä kisassa Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Islannin parhaat kemiasta innostuneet lukiolaiset haastoivat itseään monipuolisten teoriatehtävien ja laboratoriotöiden parissa.

Suomen nelihenkisessä joukkueessa kisasivat kevään ylioppilaat Ville Kukkola Kajaanista, Altti Mäkelä Raumalta, Heikki Simojoki Tuusulasta sekä Jasu Vehtari Espoosta. Suomen joukkueen valmentajana ja mentorina toimi yliopisto-opettaja Kjell Knapas Helsingin yliopistosta.

Kilpailutehtäviä ja ekskursioita

Kilpailun kokeellisessa osassa nuoret pääsivät syntetisoimaan ja analysoimaan kupari- ja oksalaatti-ioneja sisältävän kompleksiyhdisteen. Lisäksi tavoitteena oli määrittää rautaioneja sisältävän liuoksen konsentraatio spektrofotometrisesti.

Teoriakokeessa laskettiin polysyklisten aromaattisten hiilivetyjen π-elektronien energiatiloja, pohdittiin ATRP-polymeroinnin reaktiokinetiikkaa sekä tutkittiin hiilidioksidin sitomista kiinteään materiaaliin. Lisäksi suomalaisten isäntien vaikutus näkyi tehtävissä, joissa esiteltiin atomikerroskasvatuksen periaatteita ja ratkaistiin Gustav Kompan kehittämä kamferin kokonaissynteesi.

Varsinaisen kilpailun lisäksi osallistujat pääsivät nauttimaan ekskursioista Tiedekeskus Heurekaan sekä Nesteen jalostamolle Porvoon Kilpilahteen. Erityisesti tutustuminen Nesteen kiertotalousajatteluun herätti nuorissa osallistujissa innostusta.

Suomalaisilla tasaisen vahva esitys

Suomalaiset menestyivät kilpailussa hyvin napaten kaksi hopeista ja kaksi pronssista mitalia. Hopeaa saivat Altti Mäkelä ja Heikki Simojoki, ja pronssin ansaitsivat Ville Kukkola ja Jasu Vehtari. Tanskan joukkueen edustajat veivät jaossa olleet kultamitalit. Kilpailun ylivoimaisesti parhaasta suorituksesta vastasi tanskalainen Thomas Falkenberg tuloksellaan 95,7 pistettä 100:sta.

Pohjoismaisten kisojen päätteeksi osallistujamaat suuntasivat kohti kansainvälisiä kemiaolympialaisia, jotka mitellään tänä vuonna Pariisissa 21.-30.7.2019.

Yliopisto-opettaja Kjell Knapas, kjell.knapas@helsinki.fi, puh. +358 504358824

Linkkejä

Uutinen: 18.-21.7.2019 Yhteispohjoismaiset kemiakilpailut

Tapahtumasivu: 4th Nordic Chemistry Olympiad

Twitter: @NChO_2019

Tapahtumasivu: 51st International Chemistry Olympiad in Paris 21.-30.7.2019 #IChO2019

Tulokset

Suomen joukkueen osallistujat: Ville Kukkola (vas.), Heikki Simojoki, Altti Mäkelä ja Jasu Vehtari. Keskellä Suomen joukkueen maskotti.