Opettamisen ylistys

Suomalainen koulu ja koulutuspolitiikka kiinnostavat maailmalla.

Ovi käy opettajankoulutuslaitoksella: Pisa-laakeroitu suomalainen koulu ja tasa-arvollaan kummastuttava koulutuspolitiikkamme kiinnostavat maailmalla.

— Tänäänkin vieraili neljänkymmenen hengen thaimaalainen opettajankouluttajaryhmä, norjalaisia toimittajia, yhdysvaltalainen opettajaryhmä ja Jordanian opetusministeriön väkeä sekä Saudi-Arabian prinssin avustaja, myhäilee laitoksen esihenkilö Jari Lavonen.

Opetuksen, oppimisen ja opettajankoulutuksen tutkimuksessakin kierrokset ovat kovat, ja yhteys kentälle toimii palautejärjestelmällä. Fysiikan ja kemian didaktiikan professorille opettamisen kehittäminen, koulutusvienti ja muutkin kumppanuudet ovat sydämen asioita.

Hyvä opetus motivoi ja luo tunteen pätevyydestä, ryhmään kuulumisesta ja autonomiasta, Lavonen erittelee. Parantamisen varaa on aina, myös kotipesässä eli matemaattisten aineiden opetuksessa.

— Luovan ajattelun kehittämistä ei arvosteta riittävästi. Vuoden yhteistyökumppanin kunniatittelin koulutuskeskus Palmenialta hiljan saanut professori ei ole unohtanut juuriaan Vihdissä, vaan puhuu arvostaen omista takavuosien opettajistaan.

— Heidän esimerkkinsä oli keskeinen syy siihen, että suuntauduin tälle alalle.