Monitieteinen opiskelijajoukkue opettaa löytämään yhteisen kielen

Kansainvälinen synteettisen biologian kilpailu iGEM innoitti opiskelijat tekemään joukkueen, josta on muutamassa vuodessa kehittynyt monitieteinen projekti. Mukana olijoille se opettaa tieteellisen tutkimuksen suunnittelua ja toteuttamista mutta myös rahoituksen hakua, yhteyksien etsimistä, viestintää ja jopa uusien joukkueen jäsenten rekrytointia.

Vuonna 2014 synteettisestä biologiasta innostunut, Helsingin ja Aalto yliopiston opiskelija Oskari Vinko löysi iGEM (International Genetically Engineered Machine) -kisan ja päätti osallistua.

Vinko kokosi omin voimin opiskelijaryhmän molemmista yliopistoistaan, sopi käytännön järjestelyt Aallon kemian tekniikan korkeakoulun kanssa ja pääsi kisaan mukaan. Alussa mukana oli biotekniikan ja molekyylibiotieteiden opiskelijoita Helsingin yliopistosta ja insinööritieteitä Aallosta.

Vain muutamassa vuodessa joukkueen toiminta on ammattimaistunut ja poikkitieteellistynyt. Viime vuoden joukkue oli monitieteisin ja mukana oli niin taiteilija kuin kauppatieteilijä.

Opiskelijavoimin eteenpäin

Aalto-Helsinki iGEM -joukkue on täysin opiskelijavetoinen. Opiskelijat kokoavat seuraavan vuoden tiimin ja kasaavat rahoituksen. Yliopistojen henkilökunta ainoastaan neuvoo tarvittaessa ja Aallon kemiantekniikka on tarjonnut laboratoriotilat.

– Opiskelen perinnöllisyystiedettä, joten peruslaboratoriobiologia oli jo tuttua. Tiesin iGEM-hankkeen entuudestaan ja päätin hakea mukaan, kun näin kutsun, kertoo Oona Kinnunen Helsingin yliopiston molekyylibiotieteiden ohjelmasta.

– Oli hienoa päästä kokeilemaan jotain aivan uutta. Tässä pääsee pureutumaan ongelmiin, joita voi ratkoa tieteen keinoin, hän jatkaa.

Viime vuotisen joukkueen kapteeni Eveliina Karjalainen oli puolestaan miettinyt jo useamman vuoden, tohtisiko hakea. Oli iloinen yllätys, että ensimmäisellä hakukerralla nappasi ja pääsi suoraan joukkueen kapteeniksi.

Kulunut vuosi on ollut molempien mukaan opiskeluiden parasta aikaa, niin paljon he kilpailuprojektilta saivat.

– Joku juuri kysyi, että kaduttaako että lähdin mukaan, kun tuntuu ettei tästä pääse ollenkaan irti. Vastasin, ettei kaduta yhtään, niin paljon on oppinut, puhumattakaan suhteista joista on varmasti iloa läpi työelämän, Kinnunen jatkaa.

Edellinen joukkue tukee seuraavaa

Aalto-Helsinki -joukkueen elinkaari on noin vuosi, mutta aina tuetaan uutta joukkuetta mahdollisimman paljon.

– Tämä on kehitysprojekti, jossa pyritään saamaan mahdollisimman paljon tietoa siirtymään seuraaville – ettei tehtäisi samoja virheitä uudelleen. Vuosi vuodelta on helpompaa löytää rahoitusta ja muuta tarpeellista aiempien vuosien kontaktien ansiosta. Aiemmista joukkueista muodostuu myös alumniverkosto, jolta voi pyytää apua aina tarvittaessa.

Joukkueeseen mukaan

Monitieteiseen joukkueeseen voi hakea mukaan melkein miltä alalta vain, tämän vuoden joukkueessa on niin taiteilija kuin kauppatieteilijä. Haku on yleensä marras-joulukuussa ja joukkueen työskentely käynnistyy maaliskuussa. Kilpailu on vuosittain loka-marraskuussa.

– Projekti opettaa kommunikaatiotaitoja, nyky- ja tulevaisuuden työskentelytaitoja, taitoa katsoa uudesta näkökulmasta, Kinnunen kehuu projektia.

– Kun on tietokoneihmisiä, designereitä ja biopuolta, jo yhteisen kielen löytäminen on saavutus, nauraa Karjalainen.

Monitieteiseen joukkueeseen voi hakea mukaan melkein miltä alalta vain

Molemmat pitävät osallistumista Aalto-Helsinki iGEM -joukkueeseen isona satsauksena tulevaan työllistymiseen. Kun joskus hakee töitä niin, voi hyvin tulla iGEM-tiimin alumneja vastaan.

Helsingin yliopisto myöntää iGEM-joukkueeseen osallistumisesta 15 opintopistettä. Jäsen saa varsin todennäköisesti myös kesäkuukausilta palkkaa – tosin palkka-asiat neuvotellaan joka vuosi uudelleen.