Tutkijatohtori Jokke Häsän mukaan arviointiin vaikuttamalla voidaan saada aikaan merkittäviä muutoksia opiskelijoiden osaamisessa.
– Opiskelijat eivät saa riittävästi palautetta oppimisestaan, eivätkä osaa tunnistaa omaa osaamistaan valmistuessaan, Häsä kertoo.
DISA vastaa suoraan Helsingin yliopiston strategisiin tavoitteisiin
Projektissa luotiin digitaalinen itsearviointiin perustuva oppimisen arviointimalli, joka korvaa perinteisen lopputentin. Malli tukee syvällistä oppimista ja motivaatiota sekä auttaa opiskelijoita tunnistamaan ja arvioimaan omaa osaamistaan.
DISA-projekti vastaa suoraan Helsingin yliopiston strategisiin tavoitteisiin. Projekti monipuolistaa arviointitapoja, tukee itse- ja vertaisarviointia, hyödyntää digitaalisuutta ja lisää verkko-opiskeluympäristöjen monipuolista käyttöä.
DISA-mallilla investoidaan opetukseen: opiskelijoiden opiskelutavat paranevat ja opinnot sujuvat paremmin.
Ensimmäinen kokeilu matematiikan kurssilla
Helsingin yliopiston
Kurssilla tehtyjä tehtäviä verrattiin edellisen vuoden kurssiin, jolla arviointi tapahtui loppukokeen avulla. Sähköisiä mutta myös paperisia tehtäviä tehtiin enemmän kuin aiemmin.
– Opiskelijoiden usko omaan osaamiseen parani, ja itsearviointi yhdistettiin itseä varten opiskeluun, toteaa yliopistonlehtori Laura Tuohilampi.
Uusi oppimisympäristö korosti oppimisen omistajuuden siirtymistä opiskelijalle itselle, sillä nyt ei opiskeltu tenttiä vaan itseä varten.
– Opiskelijat kokivat itsearvioinnin jopa radikaalina arviointimuotona. Se myös poisti koestressiä, energiaa saattoi käyttää opiskeluun pänttäämisen sijaan.
Itsearvioinnissa opiskelija tietää itse, mihin arvosana perustuu, kun taas tentissä onnistumisen tai epäonnistumisen syyt voivat jäädä mysteeriksi. Tenttiin valmistautuva voi suojella itseään asettamalla esimerkiksi itselle liiankin alhaiset tavoitteet. Itsearvioinnissa taas asian oppiminen oli tärkeämpää kuin ulkoinen suorittaminen.
Lisätietoja:
Jokke Häsä,
Laura Tuohilampi,
Johanna Rämö,
Juuso Nieminen,