HY paransi sijoitustaan tutkinnon suorittaneiden työllistettävyys -vertailussa

Helsingin yliopisto saavutti sijan 70 Times Higher Education -lehden julkaisemassa yliopistoista valmistuneiden työllistettävyys -vertailussa (Global University Employability Ranking 2016).

Vertailussa mitataan valmistuneiden mahdollisuuksia kansainvälisillä työmarkkinoilla kysymällä työnantajien halukkuutta palkata eri yliopistoista valmistuneita. Aineisto perustuu noin 3500 yrityksen ja työnantajan henkilöstöjohdon vastauksiin 20 maassa, joiden joukossa ei ole Pohjoismaita. Tämä heikentää Suomen ja muiden Pohjoismaiden yliopistojen mahdollisuuksia menestyä tässä rankingissa.

Helsingin yliopiston sijoitus parani nyt kahdella sijalla vuoteen 2015 verrattuna. Helsingin yliopisto on parantanut asemaansa joka vuosi vertailun ensimmäisestä vuodesta 2012 lähtien, jolloin sijoitus oli 103. maailmassa ja viides Pohjoismaissa. HY:n sijoitus on nyt 2016 kolmanneksi paras Pohjoismaissa. Edellä ovat Kööpenhaminan yliopisto (51.) ja Tukholman yliopisto (62.). Muut suomalaiset yliopistot eivät ole sijoittuneet 150 parhaan listalle.

Rankingin kymmenen kärjessä on seitsemän yhdysvaltalaista, kaksi englantilaista ja yksi saksalainen yliopisto. Kaksi parasta (California Institute of Technology ja Massachusetts Institute of Technology ) ovat yliopistoja, joissa tekniikan alat ovat laajalti edustettuja.

Tutkimuksen kysely tehtiin huhti- ja heinäkuun 2016 välisenä aikana, joten kyselyn tiedot ovat tuoreita. Rankingin muidenkin vuosien kyselyt on toteutettu sama vuonna kuin ranking on julkaistu.

– Työnantajien halukkuus palkata yliopistosta valmistuneita on äärimmäisen kova mittari sille, kuinka hyvin yliopisto on onnistunut opetus- ja koulutustehtävissään. Helsingin yliopiston kaltaisen monialaisen yliopiston hyvä ja koko ajan parantunut sijoitus tässä kansainvälisessä rankingissa, joka suosii tekniikan alan yliopistoja, osoittaa, että ulkomaillakin tunnetaan yliopistostamme tutkinnon suorittaneiden erinomainen taso, kommentoi rehtori Jukka Kola.

Tutkimuksen kyselyt toteutti kaksi haastattelu- ja rekrytointilaitosta: ranskalainen Emerging ja saksalainen Trendence.

Vuoden 2016 koko lista ja metodologia

Lisätietoja: