Helsinki Summer School: Heavy Experience

Elokuussa Helsinki Summer Schoolissa opiskellaan tietokone- ja lautapelien historiaa pelaamalla, heavy musiikin historiaa heavytohtorin opastuksessa ja ympäristövaikutuksia kenttäkurssilla. Kurssitoteutukset ovat takuuvarmasti innovatiivisia ja opiskelijaryhmät kansainvälisiä. Ilmoittautuminen elokuisille kursseille on parhaillaan käynnissä.

Helsingin yliopiston kansainvälinen kesäkoulu Helsinki Summer School valmistautuu tarjoamaan opiskelijoille ikimuistoisia oppimiskokemuksia elokuussa 2014. Valinnanvaraa riittää: kolmeksi viikoksi voi pomia omansa 21 eri kurssista. Esimerkkejä innovatiivisista ja toiminnallisista kursseista on muun muassa Games and History:

– Games and History yhdistää lauta- ja tietokonepelit ja historian tulkinnat pelimaailmasta. Kurssilla myös pelataan lauta- ja tietokonepelejä, lupaa Larissa Vanamo Helsinki Summer Schoolista.

Toinen poiminta, Environmental Impacts of Catchment from Headwaters to the Sea -kurssi  sopii niille, jotka haluavat nähdä Helsingin ohella muutakin Suomea ja tehdä kenttätutkimusta. Kurssin ensimmäinen viikko vietetään Viikissä Helsingin yliopiston kampuksella, kaksi seuraava kenttätutkimusasemilla Lammilla ja Tvärminnessä.

Heavy Metalin jäljillä

Eniten huomiota tämän vuoden Summer Schoolin kurssitarjonnasta on kerännyt tohtoriopiskelija Paolo Ribaldinin luotsaama Heavy Metal Music in Contemporary History and Society.  Suomalaisille Ribaldini tuli tutuksi The Voice of Finland -kilpailusta, jossa häntä valmensi Tarja Turunen.

Juuri tuossa kilpailussa Ribaldini sai nimen hevitohtori. Ribaldini vierastaa nimeä hieman, sillä hän ei ole vielä valmistunut tohtoriksi. Toisaalta kutkuttaa mahdollisuus ravistella yliopistomaailmaan kohdistuvia ennakkoluuloja:

– Se, että minua tituleerattiin hevitohtoriksi, oli Idols-kilpailun kannalta mielenkiintoisempaa kuin se, että olisin vain pitkähiuksinen, heavyä laulava tyyppi. Samalla ihmiset ymmärsivät, ettei yliopistossa työskentely tarkoita eristäytymistä suljettuun norsunluutorniin.

Metallimusiikkiin syvennytään myös konserteissa. Ribaldini kunnioittaa opiskelijoiden omia kiinnostuksenkohteita:

– Se, mitä keikkoja menemme katsomaan, riippuu ryhmän mieltymyksistä: kiinnostaako extereme metal tai ehkä jokin muu heavy metal -genre.

Maailman heavy metal -yhteisö: Huomio!

Uniikkki kurssi on tavoittanut metallimuusin ystävät. Siitä on uutisoitu muun muassa Metal Insiderissa ja Blabbermouthissa. Ribaldini on saanut useita yhteistyötarjouksia. Niiden ansiosta kurssilla luennoivat W.A.S.P:in kitaristi Doug Blair sekä brittikirjailija Joel McIver.

Larissa Vanamo kertoo opiskelijaterveisiä:

– Kyselyitä kurssista on tullut runsaasti ympäri maailmaa. Tällä hetkellä kurssilla on osallistujia Euroopasta, Kiinasta, Japanista sekä Pohjois-Amerikasta ja jopa Dominikaanisesta tasavallasta. Muutama mahtuu vielä mukaan, Vanamo tietää.

Suomi – Heavyn kultamaa?

Suomen on sanottu olevan raskaan musiikin maa pitkien talvien ja alakuloisen mentaliteetin vuoksi. Paolo Ribaldinin mielestä kyse on suvaitsevaisuudesta:

– Monissa maissa metallifanius vaikeuttaa sosiaalisia suhteita. Suomessa metallifaneihin ei suhtauduta kielteisesti. Metallifanit ovat sulautuneet muihin alakulttuureihin, joten heidän läsnäolonsa ei aiheuta kiistoja ja faniyhteisö voi hyvin, vaikkei kooltaan olekaan suurensuuri.

Metallitutkijat Helsinkiin kesäkuussa

Heavysta kiinnostuneiden opiskelijoiden lisäksi Suomessa kokoontuvat kesällä myös metallimusiikin tutkijat. Heidän tuo Helsinkiin 8.−12. kesäkuuta Modern Heavy Metal: Markets, Practices and Cultures –konferenssi. Ohjelmassa on yli 50 hevimetallia ja raskasta rokkia ruotivaa tutkimuspuheenvuoroa aiheina muun muassa metallimusiikkiteollisuus ja siihen liittyvä liiketoiminta. Puhujien joukosta pistää silmään hevimetallin tutkimuksen legenda Deena Weinstein.

Tutkimuspuheenvuorojen lisäksi konferenssin ohjelma sisältää esiintymisiä aina Antraxista moninkertaiseen Grammy-ehdokas Scott Ianiin. Metallimusiikin ystäviä hemmottelevat tapahtumaviikon useat konsertit ympäri Helsinkiä.

Kiinnostuneille:

Summer Schooliin kannattaa ilmoittautua nyt - Helsinki Summer Schoolin ilmoittautumisaika päättyy heinäkuussa, mutta asumisjärjestelyjen vuoksi kursseille kannattaa ilmoittautua mahdollisimman pian.

Katso video Paolo Ribaldinin Heavy Metal Music in Contemporary History and Society –kurssiesittelystä
Kuuntele ääninäyte Paolo Ribaldinin omalta YouTube-kanavalta

Uutiseen on 26.11.2015 korjattu Ribaldinin ja Vanamon nimien oikeinkirjoitus ja The Voice of Finland -kilpailun nimi.