Helsingin yliopisto 24 alalla maailman sadan parhaan joukossa

Helsingin yliopisto menestyi edelleen hyvin QS World University Rankings by Subject 2017 -vertailussa.

QS World University Rankings on ottanut mukaan kaikkiaan 1127 yliopistoa maailman 18 000 yliopiston joukosta. Eniten ykkössijoja ovat saaneet Harvardin yliopisto, Massachusettsin teknillinen korkeakoulu MIT ja Oxfordin yliopisto.

Rankingissa oli tänä vuonna mukana 46 tieteenalaa. Helsingin yliopistossa näistä opetusta annetaan 33 alalla. Sadan parhaan joukossa Helsingin yliopisto on nyt 24 tieteenalalla, mikä tarkoittaa yhtä alaa enemmän kuin viime vuonna. Tänä vuonna kuusi alaa nosti tulostaan, 17 pysyi ennallaan ja 10 alan tulos heikkeni.

QS:n luokituksen mukaisista päätieteenaloista (Broad Subjects) eniten sijoitustaan paransi luonnontieteet (Natural Sciences), tulos oli nyt 92 ja viime vuonna 112. Myös Life Sciences and Medicine -ala paransi sijoitustaan - nyt 68 ja viime vuonna 78. Sijoitus heikkeni hieman Arts and Humanities -alalla (nyt 75, viime vuonna 67). Myös Social Sciences and Management -alalla sijoitus heikkeni, nyt 176 ja viime vuonna 152.

Yksittäisistä tieteenaloista (Subjects) filosofia paransi jo ennestään erinomaista tulostaan, nyt 25 ja viime vuonna 30. Muut sijoitustaan parantaneet alat olivat tietojenkäsittely, maantiede, antropologia, viestintä ja teologia.

QS:n tieteenalamääritykset perustuvat artikkelien ja muiden julkaisujen julkaisualustojen luokituksiin eli lähinnä Elsevierin englanninkielisille lehdille määrittämiin luokituksiin. Nämä tieteenalaluokitukset eivät vastaa Helsingin yliopiston tiedekuntia, oppiaineita tai muita tieteenalaluokituksia.

Tieteenalakohtaiset tulokset perustuvat neljään eri osatekijään: 74 000 tutkijalle ja 40 000 työnantajalle tehtyihin mainekyselyihin, Elsevierin Scopus -tietokannan viittausindekseihin ja sekä h-indeksiin, joka yhdistää samanaikaisesti julkaisumäärän ja niiden sitaatioiden avulla lasketun vaikuttavuuden.

Neljän osatekijän painot eivät ole kiinteitä vaan vaihtelevat tieteenaloittain. Painokertoimien avulla QS on pyrkinyt ottamaan huomioon eri tieteenalojen julkaisu- ja sitaatiokäytäntöjen eroja ja tutkimustapojen vaihtelua. Painot ja muut metodologia on esitetty tarkemmin QS metodologiasivulla.

Tuloksiin voi tutustua QS:n sivuilla.